Urząd Marszałkowski w Białymstoku zaczął przyjmować konkursowe projekty. Najlepsze dostaną dotacje z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego 2014-2020.
- Rozwój usług elektronicznych jest szczególnie ważny w naszym regionie. Często słyszymy uwagi, że potrzebne są drogi w województwie podlaskim, ponieważ musimy zwiększać naszą dostępność. Tego nie kwestionuję, ale dostępność to również e-usługi - powiedziała wicemarszałek województwa Anna Naszkiewicz.
Dodała, że z e-usług może korzystać każdy, bo każdy ma do załatwienia w urzędzie jakieś sprawy.
- A na pewno szybciej i wygodniej robić to nie wychodząc z domu, właśnie dzięki usługom elektronicznym. Wymierny efekt tego konkursu to skrócenie czasu i usprawnienia obsługi w administracji, a także znacząca poprawa dostępu do e-usług mieszkańców województwa - dodała.
Dyrektor departamentu społeczeństwa informacyjnego w urzędzie marszałkowskim Agnieszka Aleksiejczuk podkreśla, że głównym zadaniem samorządu województwa w e-administracji jest wdrożenie potrzebnej do tego infrastruktury, przygotowanie urzędników, w ostatniej fazie także mieszkańców.
- Do tej pory usprawniliśmy komunikację elektroniczną między urzędami. Pracowaliśmy w tym zakresie jako departament ze 129 partnerami, którzy z kolei koordynowali prace w ramach swoich jednostek. Dzięki temu na Cyfrowym Urzędzie Wrót Podlasia jest ponad 1,1 tys. jednostek administracji samorządowej - poinformowała Aleksiejczuk.
Złożenie przez internet wniosku o wydanie dowodu osobistego, zgłoszenie utraty tego dokumentu, wymeldowanie się z pobytu stałego pod danym adresem, złożenie skargi, prośba do urzędu stanu cywilnego o wydanie aktu małżeństwa, urodzenia czy zgonu - to tylko niektóre sprawy, które można załatwić drogą elektroniczną. Wystarczy wejść na stronę www.cu.wrotapodlasia.pl i zobaczyć, jak to działa. By korzystać z e-usług trzeba mieć profil zaufany lub podpis elektroniczny.
W ramach konkursu samorządy mogą wymyślić nowe usługi.
- Nie chcemy im podpowiadać jakie, czekamy na ich kreatywne pomysły - powiedziała Aleksiejczuk.
Pieniądze można m.in. zdobyć także na udoskonalenie usług już istniejących, na zakup oprogramowania, by mogły z niego korzystać osoby z niepełnosprawnościami, można rozbudować bazy danych, zwiększyć bezpieczeństwo teleinformatyczne, np. danych osobowych. Przewidziane jest także wsparcie w formie szkoleń czy doradztwa.
- W szczególny sposób widzimy potrzebę promocji elektronicznych usług. Polacy chętnie komunikują się on-line z bankami, coraz częściej wypełniają zeznania podatkowe przez internet. Jakkolwiek kwalifikowany podpis elektroniczny jest stosunkowo drogi, to do uwierzytelnienia w komunikacji z administracją publiczną w większości wypadków wystarczy darmowy profil zaufany. Można go potwierdzić w coraz większej liczbie instytucji, w tym w wielu bankach - podkreśla Aleksiejczuk.