POJAWI SIĘ KOLEJNY PRZYJAZNY DETALISTA

Paweł Zielewski
opublikowano: 20-05-1999, 00:00

POJAWI SIĘ KOLEJNY PRZYJAZNY DETALISTA

Jak zostałem pierwszym w Warszawie klientem Lukas Banku

INNY NIŻ INNI: Nawet wśród ultranowoczesnego wystroju konkurencyjnych banków detalicznych Lukas Bank prezentuje się całkiem okazale. Wszystkie oddziały banku będą wyglądały podobnie. fot. ARC

Gość w telewizyjnej reklamie spędził w Lukas Banku 5 minut i wyszedł z umową konta. Niżej podpisanemu założenie konta w Lukas Banku zajęło 55 minut, ale nad gościem w reklamie mam jedną przewagę — zostałem pierwszym klientem tej instytucji w Warszawie. Tak przynajmniej stwierdziła pani, która na mojej osobie nauczyła się obsługiwania klientów.

W poniedziałek z konta w Lukasie nici — nie działał system. We wtorek system ruszył. Jest szansa, że w Polsce w dość krótkim czasie pojawi się kolejny przyjazny klientowi bank — Lukas Bank.

Potencjalnego klienta banku przyciąga jego nowoczesny, lekko futurystyczny wystrój. Panie, które obsługują obecnego (czyli mnie) i przyszłych posiadaczy rachunków, ubrane są w granatowo-szare kostiumy i niebieskie koszule. To detale, na które — wbrew pozorom — klient każdej instytucji zwraca uwagę. Zwłaszcza, kiedy kostiumy mają krótkie spódniczki.

Kawa, nie herbata

Tak, jak w reklamie. Podobnie jak w innym nowoczesnym i przyjaznym z założenia banku — Millennium — w Lukas Banku klient obsługiwany jest indywidualnie, na siedząco, blisko osoby, która zajmuje się jego sprawami. Może dyskretnie obserwować, co dzieje się na ekranie monitora, kontrolować, równie dyskretnie, pracę pani z banku.

Klientowi, czyli mnie, zaproponowano kawę. Abym umilił sobie czas oczekiwania na założenie rachunku i wydanie tzw. elektronicznej karty identyfikacyjnej. Tu zaczęły się schody i bank przestał przypominać ten z telewizyjnej reklamy. Okazało się, że nauka nauką, szkolenia szkoleniami, ale w zderzeniu z pierwszym klientem, czyli ze mną, pani z banku musiała posiłkować się podręcznikiem. Dlatego zamiast 5 czy 10 minut, ja na założenie konta osobistego w Lukas Banku potrzebowałem tych minut aż 55. Kawa wystygła.

Dla porównania — zakładanie konta osobistego w Millennium trwa około 15 minut (jeżeli klient wcześniej wypełnił już bankowe formularze), w Handlobanku — około 20 minut.

Pozytywne myślenie

W odróżnieniu od Millennium i Handlobanku, klient, który rozpoczyna korzystanie z usług Lukas Banku nie musi podawać całej sterty denerwujących informacji o sobie, swoim statusie majątkowym, posiadanych rachunkach, kartach, kredytach, lokatach, dzieciach, samochodzie, mieszkaniu i psie. Do założenia konta osobistego wystarczy jedynie dowód osobisty. Dopiero gdyby klient chciał uzyskać saldo debetowe, powiniem przynieść zaświadczenie z pracy o stałych zarobkach. Możliwy debet na początek wynosi 300 zł.

Klient Lukas Banku dostaje na razie dwie karty — jedną od razu. Do ręki — elektroniczną kartę identyfikacyjną przeznaczoną m.in. do realizowania zleceń i wypłat w oddziale banku (wypadałoby, aby pani zakładająca konta informowała o przeznaczeniu karty, ja musiałem przeczytać w ulotce). Wydawanie karty trwało dość długo, ale przecież była to pierwsza karta tego banku. Na marginesie — kartę kredytową Lukas-Leclerc (o której pisaliśmy już przed tygodniem) otrzymałem po ośmiu minutach od chwili poproszenia o nią.

Drugą kartą jest karta płatnicza PolCard Bis. Również elektroniczna, czyli z wbudowanym chipem. Przy zakładaniu konta konieczne jest jedynie złożenie na tę kartę zapotrzebowania. Po tygodniu poczta dostarczy pod wskazany adres kopertę z PIN-em, a po samą kartę trzeba udać się osobiście do banku.

Dobra rada — pani nie wiedziała, czy w przyszłości Lukas Bank zamierza zaproponować swoim klientom inne karty. Choćby chipową kartę Visa — inaczej klienci Lukas Banku będą skazani na dokonywanie transakcji tylko i wyłącznie w kraju. Karty chipowe PolCard Bis są rozpoznawane przez bankomaty Euronetu, co jest ich niewątpliwą zaletą.

Znów porównanie — Handlobank wydaje dwa rodzaje kart płatniczych — Maestro/Cirrus i MasterCard. Karty wydawane są na miejscu. W Millennium na kartę Visa Electron trzeba czekać przynajmniej dwa dni, do tygodnia.

Wrażenie ogólne

Na karb przejęcia, że byłem pierwszym klientem banku w stolicy, kładę to, iż obsługa mojej osoby trwała tak długo. Już wkrótce nie powinno być problemów i zakładanie konta w Lukas Banku nie powinno zabierać więcej niż 10 minut. System identyfikacji i wprowadzania do systemu banku danych nowego klienta, zwany defBank, jest wyjątkowo przyjazny dla użytkownika. Podobnie jak system używany do wydawania kart identyfikacyjnych.

Sama oferta Lukas Banku porównywalna jest z ofertami podobnych banków detalicznych. Oprocentowanie rachunku — konta osobistego wynosi 9,5 proc. w skali roku. Kapitalizacja odsetek następuje co kwartał.

Lukas Bank rozpieszcza, przynajmniej na razie, prowizjami. Nie są one porównywalne z prowizjami większości banków o podobnym charakterze — to znaczy — są niższe. Operacje na rachunku można za to załatwiać za pomocą telefonu, dzwoniąc pod numer 0 800 66 00 11. 0 800 66 00 22 to z kolei numer infolinii banku.

Ogromną, moim zdaniem, wadą jest to, że panie pracujące w banku nie bardzo orientują się jeszcze, w jakim kierunku będzie zmierzała oferta — czy będą karty kredytowe, jakie kredyty zostaną w przyszłości dołączone do konta itd. A braku tych informacji większości klientom nie zrekompensuje widok krótkiej spódniczki i naprawdę długich nóg pani z Lukas Banku.

DŹWIGNIA: Reklama jest dźwignią handlu. Oprócz telewizyjnych spotów Lukas Bank chce zasypać rynek kolorowymi ulotkami mówiącymi o zaletach założenia w nim konta. fot. ARC

PIERWSZA KARTA KLIENTA: Tak wygląda elektroniczna karta identyfikacyjna, którą Lukas Bank wydaje przy zakładaniu konta osobistego. Płatniczą kartę PolCardu klient dostaje po kilku dniach. fot. ARC

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Paweł Zielewski

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Nieruchomości / POJAWI SIĘ KOLEJNY PRZYJAZNY DETALISTA