Pojedynek gigantów o polskie ice tea

Biło się dwóch, a będzie trzech: Nestle, Unilever i Coca-Cola. Ruch słuszny, ale nie wiadomo, kto straci.

Na polskim rynku mrożonej herbaty, na którą w sklepach wydaliśmy w zeszłym roku 680 mln zł (dane Euromonitor International), od lat widać dwie marki czterech gigantów. Jedna z nich to Nestea, należąca do Nestle, a dystrybuowana jeszcze w zeszłym miesiącu przez Coca-Colę. Druga to Lipton Ice Tea, w przypadku której na podobnych zasadach współpracują Unilever i Pepsico. Nestea, wedle danych Euromonitora, miała w 2017 r. ponad 26 proc. udziałów (wolumenowo), a Lipton Ice Tea — 12,7 proc. Gracz numer trzy to Maspex z Tymbark Ice Tea, który miał niecałe 4 proc. rynku. Prawdziwe zamieszanie dopiero się zaczyna. Coca-Cola, zgodnie z zapowiedziami, oficjalnie odpaliła wczoraj własną markę mrożonej herbaty, wcześniej (wskutek globalnych uzgodnień) rezygnując z dystrybucji Nestea w Polsce i zapowiada, że zostanie numerem jeden.

Za dystrybucję Nestea zabrał się Hoop (Grupa Kofola).

Lider i lider

— Wchodzimy z Fuze Tea i chcemy zostać liderem rynku. To naturalne uzupełnienie portfela, mamy przecież zbudowaną szeroką dystrybucję dla naszych napojów i Fuze Tea po prostu do nich dołączy. Będziemy z nią obecni we wszystkich kanałach — mówi Stoyan Ivanov, dyrektor generalny Coca-Cola Poland Services. W utrzymanie czołowej pozycji Nestea wierzy Jiří Vlasák, prezes Hoopa w Polsce.

— Naszą ambicją jest szybkie i sprawne wprowadzenie produktów na rynek — twierdzi Jiří Vlasák. Nestea w ostatnich latach traciła udziały. Euromonitor podaje, że jeszcze w 2012 r. były one równe 31 proc. Tracił też Litpton Ice Tea, a zyskiwali mniejsi gracze — poza rosnącym Tymbark Ice Tea były to jeszcze marki Vibe i Ustronianka Ice Tea.

Nowy skład i nowy skład

Stoyan Ivanov przekonuje, że nowa mrożona herbata Coca-Coli to produkt z ciekawym składem.

— To napoje na bazie ekstraktu z herbaty, z obniżoną zawartością cukru i dosładzane stewią — a więc odpowiadające oczekiwaniom konsumentów poszukujących naturalnych produktów. Polacy dodatkowo cenią sobie nowości, więc jestem przekonany, że wywołamy ruch w kategorii — dodaje Stoyan Ivanov. O tym samym mówi... Jiří Vlasák. Nestea przeszła też tzw. reformulacje, czyli zmianę składu.

— Receptura opiera się na starannie wyselekcjonowanych liściach herbaty z regionu Niligiri w Indiach i minimalnej ilości dodatkowych składników — twierdzi szef Hoopa w Polsce. W tym roku na mrożone herbaty Polacy wydadzą o około 5 mln zł więcej niż w zeszłym, czyli 685 mln zł, szacuje Euromonitor. Szybciej niż wartość rośnie wolumen — w 2018 r. wypijemy prawie 183 mln litrów tych napojów. To dane dotyczące rynku detalicznego, a więc bez zakupów w restauracjach, hotelach itp.

Bez gwarancji

— To rynek rosnący i coraz mocniej poszerzający się o napoje funkcjonalne — yerba mate itp.

Na rynku jest dwóch znaczących graczy, a kolejny ma kilka procent. Może to wskazywać, że jest miejsce dla trzeciego silnego, widocznego podmiotu, który jest w stanie zdobyć istotny udział w rynku kosztem mniejszych podmiotów o gorszej dystrybucji czy słabszym marketingu. Wejście Coca-Coli z nową, własną marką wydaje się więc z tego punktu widzenia ruchem mającym biznesowy sens — komentuje Piotr Grauer, ekspert firmy doradczej KPMG. Zastrzega jednocześnie, że dobra dystrybucja i siły sprzedażowe nie gwarantują sukcesu.

— Pokazał to przed wieloma laty przykład marek wody Bonaqua i Aqua Minerale, które się nie przyjęły. Pytanie, jak szybko uda się zawalczyć nowej marce o świadomość i portfele klientów — twierdzi Piotr Grauer. Stoyan Ivanov liczy na przyciągnięcie nowych klientów.

— Polska jest w czołówce świata pod względem konsumpcji gorącej herbaty, więc naszą ambicją jest zainteresowanie konsumentów kategorią napojów herbacianych — twierdzi Stoyan Ivanov.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Michalina Szczepańska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy

Puls Biznesu

Branża spożywcza / Pojedynek gigantów o polskie ice tea