Polacy grupowo kpią z kryzysu

Groupon, Gruper czy Citeam liczą na 40-procentowe zwyżki. Wartość rynku w 2012 r. sięgnie 0,5 mld zł.

Przedstawiciele branży serwisów grupowych zgromadzeni na londyńskim DD Summit prognozują, że liderzy tego segmentu urosną w tym roku o dobre kilkadziesiąt procent.

— Najsilniejsi europejscy gracze zakładają 40-procentowe zwyżki — podkreśla Esra Sertoglu, prezes Grupanya, czołowego tureckiego serwisu zakupów grupowych.

Podobnego zdania jest Tomasz Dalach, członek zarządu i jeden z właścicieli Grupera. W zeszłym roku Gruper miał 70 mln zł przychodów, w tym roku przebije barierę 100 mln zł.

Cel: rentowność

Tym samym w 2012 r. Polacy na zakupy grupowe przeznaczą 0,5 mld zł, przy czym jeszcze dwa lata temu ten segment w Polsce nie istniał.

— W naszym regionie serwisy grupowe wciąż mają przed sobą duże pole do popisu, jednak nie dotyczy to setki mniejszych graczy. Duża część z nich zamknie podwoje w najbliższym czasie,bo ponad 90 proc. polskiego rynku kontrolują cztery firmy, czyli my, Groupon, Citeam i MyDeal — przewiduje Tomasz Dalach, którego Gruper w kwietniu 2010 r. rozpoczął szał grupowych zakupów w Polsce.

Absolutnym liderem polskiego rynku pozostaje Groupon, którego tegoroczne przychody nad Wisłą przekroczą 300 mln zł. Należący do Naspersa Citeam ma chrapkę na dogonienie Grupera (mającego 20 proc. udziałów), jednak na razie, według szacunków „PB”, atakuje poziom 15 proc. MyDeal sprzedaje co dwudziesty kupon zniżkowy w Polsce. Wspólne cele czołowychserwisów to zysk na poziomie operacyjnym po 2-3 latach inwestowania.

— My już jesteśmy rentowni — twierdzi przedstawiciel Grupera.

Kup pan kupon

Wiele mówi się nie tylko o zwyżkach, ale również o przetasowaniach kapitałowych. Nie jest tajemnicą, że inwestora szuka Gruper, a za okazjami do przejęć (tyle że wśród mniejszych rywali) oglądają się zarówno Citeam, jak i MyDeal. Marek Rusiecki, prezes Xevin Investments, współwłaściciela serwisu Cuppon. pl, przyznaje, że w tym roku powinny rozpocząć się ruchy konsolidacyjne w branży. Jednocześnie podkreśla, że małe nie musi być stratne.

— Ten rok Cuppon ma zamknąć z 10 mln zł przychodów i 1 mln zł zysku — przekonuje Marek Rusiecki.

Jak wyliczyli przedstawiciele DD Summit, choć w 2011 r. z europejskiej sieci zniknęło 170 serwisów zakupów grupowych, w ich miejsce powstało ponad 300 nowych inicjatyw. Tym samym do końca tego roku w Polsce ma działać około małych 120 serwisów bijących się o resztówki po gigantach, czyli o około 50 mln zł.

150 mln zł O tyle więcej wydadzą w tym roku Polacy na zakupy grupowe...

380 ...a tyle nowych ofert pojawi się dziś w polskich serwisach grupowych.

10 Tyle razy więcej od Polaków na zakupy grupowe wydają Brytyjczycy.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Karol Jedliński

Najważniejsze dzisiaj

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Inne / Polacy grupowo kpią z kryzysu