Polacy uwielbiają polskie marki

opublikowano: 02-12-2020, 16:02

Co trzeci rodak wybiera towary krajowe, nawet gdy są droższe od zagranicznych. Jesteśmy zakupowymi patriotami.

Fundacja Firmy Rodzinne (FFR) przedstawiła najnowszy raport na temat funkcjonowania i rozpoznawalności na rynku polskich marek rodzinnych.

Niekwestionowanym liderem jest branża spożywcza – w czołowej dziesiątce najbardziej znanych i lubianych polskich marek aż pięć to marki spożywcze.

Na pierwszym miejscu plasuje się Grycan, firma znana z produkcji lodów. Wygrywa z wynikiem 14,4 proc. wskazań spośród 1004 respondentów. Na drugim miejscu znajduje się firma meblowa Black Red White (9,6 proc.), a na trzecim Komputronik (7,7 proc.). Tuż za podium jest kilka marek spożywczych: Koral (lody), Kania (upadła firma wędliniarska) czy Tarczyński (wędliny). Pierwszą „10” zamykają: Ziaja (kosmetyki), Kulczyk (firma inwestycyjna) i Dr Irena Eris (kosmetyka).

Fundacja podkreśla, że dobra, znana marka rodzinna jest skarbem wizerunkowym, co przekłada się na sympatie i preferencje klientów.

- Rozpoznawalna marka rodzinna, oparta na pielęgnowanych przez dekady wartościach, często jest skarbem firmy, szczególnie w perspektywie sukcesji – mówi Katarzyna Gierczak-Grupińska, prezes FFR.

Zakorzenienia w świadomości społecznej silnych marek dowodzą wskazania na marki, które już nie są rodzinnymi, jak np. Solaris, Wedel, Piotr i Paweł, Blikle, Kruk czy Balcerzak.

Firmy rodzinne ochoczo komunikują społeczeństwu swój rodzinny charakter, co przekłada się na preferencje zakupowe klientów, którzy wybierając polskie produkty kierują się poczuciem „patriotyzmu gospodarczego”.

Z badań FFR wynika, że jedna trzecia Polaków decyduje się kupić polski produkt nawet wówczas, gdy jest on droższy od zagranicznego. Ponad połowa pytanych gotowa jest zapłacić 5-10 proc. więcej za produkt polski, a co piąty nawet 20 proc. więcej.

Długofalowe i ostrożne inwestowanie firm rodzinnych powoduje, że są atrakcyjnymi klientami dla banków.

- Firmy rodzinne to jeden z kluczowych segmentów naszych klientów. Fakt, że udziałowcami są polscy przedsiębiorcy i ich rodziny, jest ważny z punktu widzenia wiarygodności i ciągłości biznesu. Takie firmy są często przekazywane z pokolenia na pokolenie. Możemy pochwalić się współpracą z firmami rodzinnymi, które funkcjonują już kilkadziesiąt lat. Bardzo istotne jest też osobiste zaangażowanie właścicieli i ich rodzin w prowadzoną działalność. Takie firmy potrafią osiągać spektakularne sukcesy biznesowe – twierdzi Piotr Górski, dyrektor departamentu zarządzania sprzedażą w pionie MŚP Banku Pekao (partner raportu).

Konieczność ułatwienia funkcjonowania i sukcesji firm rodzinnych dostrzega rząd, który pracuje nad specjalną ustawą, która ma wejść w życie 1 stycznia 2022 r. Jej celem ma być m. in. utrzymanie majątku w jednym ręku (zapobieganie podziałom), kumulowanie go oraz ułatwianie przekazywania następnym pokoleniom.

830 tys.

Tyle było firm rodzinnych w Polsce na koniec 2019 r. według danych rządowych. Ich wartość przekraczała 320 mld zł.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane