Polak buduje, bo lubi niezależność

MAS
opublikowano: 12-06-2012, 00:00

Większość Polaków buduje domy, korzystając z gotowych projektów, jednocześnie coraz więcej osób rezygnuje z piwnic, żeby zmniejszyć koszty.

Przygotowania do budowy domu zajmują średnio aż 14 miesięcy, a sama budowa około 22 miesięcy — wynika z badania „Polskie budowanie” przeprowadzonego na zlecenie Xella Polska.

Największym problemem są wciąż liczne formalności. Otrzymanie bankowego finansowania i skompletowanie wszystkich dokumentów niezbędnych do uzyskania pozwolenia na budowę zajmuje najwięcej czasu.

Mimo to w 2012 r. już 25 038 osób rozpoczęło budowę domu. Głównym powodem podjęcia takiej decyzji jest chęć zapewnienia sobie niezależności. Ważnym argumentem jest założenie lub powiększenie rodziny. Dla wielu osób duże znaczenie ma możliwość zamieszkania poza miastem, większy komfort, większa powierzchnia czy brak bezpośredniego sąsiedztwa jak w bloku. Z badania wynika, że inwestor indywidualny ma 31-40 lat i jest dobrze wykształcony. Aż 85 proc. respondentów jest w związku małżeńskim i ma dzieci.

Zdecydowana większość ankietowanych buduje domy wolnostojące w technologii murowanej. Niemal dwie trzecie badanych skorzystało lub zamierza skorzystać z gotowego projektu.

— Coraz wyraźniej widać, że inwestorzy indywidualni patrzą na budowę długoterminowo. Chcieliby zużywać mniej energii i płacić mniejsze rachunki — mówi Cezary Szeszuła, prezes Xella Polska. W Polsce najczęściej można spotkać budynki parterowe z użytkowym poddaszem (71 proc.), dużo rzadziej domy piętrowe (18 proc.) czy parterowe bez użytkowego poddasza (11 proc.). Coraz więcej osób rezygnuje z piwnicy, tylko 16 proc. ankietowanych mieszka w domu podpiwniczonym. Średnia powierzchnia budowanych domów to 100-120 mkw.

— Piwnica wymaga dużych nakładów — pracy i pieniędzy. Przed laty umieszczano w niej kotłownię, spiżarnię, pralnię czy garaż. Jednak wysoki koszt robót ziemnych i potrzeba wygodnego użytkowania domu sprawiły, że wybierane są domy z dobrze rozplanowanym podziałem funkcjonalnym, szczególnie z praktycznymi pomieszczeniami gospodarczymi — wyjaśnia Hanna Krzyżosiak, wiceprezes spółki Domowy.pl.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: MAS

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu