W co czwartej małej i średniej firmie działającej w sektorze poligraficznym w ciągu roku wzrósł poziom automatyzacji procesów produkcji — wynika z badania Siemens Financial Services. Aż 28 proc. ankietowanych podmiotów zwiększyło też nakłady finansowe na nowoczesny park maszyn i urządzeń.
— Firmy z branży poligraficznej wiedzą, że rozwój parków maszynowych jest jednym z najważniejszych elementów budowania pozycji rynkowej. Chociaż przedstawiciele sektora wskazują, że koszt zakupu nowoczesnego sprzętu jest dużym wyzwaniem, to starają się podążać za trendami rynkowymi w tym obszarze — mówi Tomasz Kukulski, prezes Siemens Financial Services w Polsce.
Spośród wszystkich ankietowanych przez Siemens Financial Services sektorów to właśnie przedstawiciele poligrafii czują się najbardziej konkurencyjni w porównaniu do firm zagranicznych.12 proc. uważa, że ich możliwości sprzętowe zapewniają im większą konkurencyjność względem podmiotów zagranicznych. W przypadku branży spożywczej podobnie twierdzi 6 proc. badanych, w obróbce metali — 4 proc., a tworzywach sztucznych — 7 proc. Ponadto 36 proc. przedsiębiorstw poligraficznych ocenia swoje przygotowanie do konkurowania na tym samym poziomie co rok temu. Do finansowania parku maszyn firmy poligraficzne często wykorzystują leasing (63 proc.). Natomiast własne pieniądze na ten cel wykłada 70 proc. ankietowanych.