Polscy kajakarze nie zawiedli sponsorów

Ryszard Gromadzki
opublikowano: 2001-08-30 00:00

Polscy kajakarze nie zawiedli sponsorów

Mistrzostwa świata w kajakarstwie, które odbyły się w Poznaniu, były najwyższymi rangą zawodami sportowymi rozgrywanymi w tym roku w Polsce. Kibice zebrani na torze regatowym Malta mieli okazję dwa razy fetować zdobycie przez polskie osady tytułów mistrzowskich, a biało-czerwoni zdobyli w sumie aż 9 medali.

Wśród sponsorów mistrzostw znalazło się wiele renomowanych firm: Commercial Union Polska (sponsor główny), Bank Zachodni WBK, LOT, Lech Premium Sport, Poznańskie Wodociągi i Kanalizacja, Stolwerck, Lotto i Kreisel (sponsorzy oficjalni), Neoplan Polska. Wcześniej Poznań gościł kajakarskie mistrzostwa w 1990 roku. Przeszły one do historii ze względu na imponujące otwarcie, w którym wzięło udział 200 tys. poznaniaków. Tym razem na otwarcie zawodów przyszło 100 tys. widzów, ale spektakl inauguracyjny, utrzymany w konwencji teatru ognia, zrobił piorunujące wrażenie. Francuski zespół teatralny, który go przygotował, ma na koncie udział w ceremonii otwarcia olimpiady w Barcelonie.

Przygotowanie Malty do wymogów mistrzostw świata kosztowało 10 mln zł. Prace zostały sfinansowane ze środków miasta i Urzędu Kultury Fizycznej i Sportu. Wydatek się opłacił, bo przedstawiciele Międzynarodowej Federacji Kajakowej docenili wysiłek włożony w organizację mistrzostw. Zadowoleni byli również sponsorzy, występ polskiej reprezentacji był jednym z najbardziej udanych w historii mistrzostw świata w tej dyscyplinie. Polacy zdobyli 2 złote, 5 srebrnych i 2 brązowe medale. Polacy zajęli w klasyfikacji medalowej mistrzostw 3 lokatę, za Węgrami i Niemcami. Fachowcy podkreślają, że tor regatowy Malta jest jednym z najlepszych obiektów do uprawiania sportów wodnych na świecie, dlatego też Poznań zamierza w przyszłości ubiegać się o organizację mistrzostw świata w wioślarstwie.

Medaliści: Złoty medal w wyścigu kanadyjek na sprinterskim dystansie 200 metrów zdobyła para Daniel Jędraszko, Paweł Baraszkiewicz. W ten sposób potwierdzili pozycję w światowej czołówce. Na igrzyskach olimpijskich w Sydney w ubiegłym roku Jędraszko i Baraszkiewicz zdobyli srebrny medal.

Widowiskowość: Kompania Piwowarska, której prezesuje Paweł Sudoł, od dawna angażuje się w sponsorowanie sportu. Do tej pory firma stawiała jednak na dyscypliny najbardziej popularne w Polsce: piłkę nożną, żużel i koszykówkę. Teraz przyszła kolej na kajaki.

Procent z Malty: Ryszard Grobelny, prezydent Poznania, i Maciej Frankiewicz, wiceprezydent, podkreślali, że wydatki, które miasto poniosło w związku z organizacją mistrzostw, będą procentowały w przyszłości lepszym standardem wypoczynku poznaniaków na Malcie.

Woda dla wody: Wśród sponsorów kajakarskich zawodów znalazła się wodniacka spółka — Poznańskie Wodociągi i Kanalizacja. Paweł Chudziński, prezes PWiK, prawie codziennie śledził zmagania kajakarzy.