Polscy przedsiębiorcy myślą globalnie

Materiał partnera strony - UPC
13-03-2016, 22:00

Laureaci trzeciej edycji konkursu Think Big, organizowanego przez UPC Polska dla innowacyjnych małych i średnich przedsiębiorstw, chcą podbijać zagraniczne rynki

Tegorocznym zwycięzcą została firma Elephant, twórca aplikacji Elephant Door — pierwszego inteligentnego systemu alarmowego sparowanego ze smartfonem. Think Big jest programem, który powstał z inicjatywy UPC Biznes — dostawcy innowacyjnych usług cyfrowych dla firm. To jedna z nielicznych inicjatyw, które wspierają firmy już działające na rynku i mające sprecyzowany pomysł na rozwój i ekspansję zagraniczną. — Szukamy firm innowacyjnych, które myślą nieszablonowo. Nie tylko tworzą nowatorskie aplikacje, ale wiedzą, dla jakich odbiorców będą one przeznaczone. Firm, które mają pomysł na rozwój lub są gotowe na przemodelowanie swojego biznesu, bo czasem wystarczy zmienić sposób myślenia, aby odnieść sukces — tłumaczy Agnieszka Zawistowska, dyrektor UPC Biznes.

Ostra konkurencja

Do programu Think Big zgłasza się co roku 100-150 firm. Do finału dociera ich garstka. W tym roku o główną nagrodę konkursu organizowanego pod hasłem „Go beyond borders!” walczyło dziewięć. Wcześniej, wszyscy uczestnicy — podobnie jak w poprzednich latach — oprócz formularzy przesyłali do organizatora krótkie filmy lub animacje promujące ich pomysł na biznes. Do 12 lutego na najciekawsze projekty mogli głosować wszyscy fani profilu Think Big. Pięć filmów z najwyższą liczbą głosów od internautów przeszło do ostatniego etapu programu, pozostałe wyłoniła komisja konkursowa. W finale, który odbył się 10 marca w Arkadach Kubickiego Zamku Królewskiego w Warszawie, najlepsi przekonywali do siebie jury, składające się z osób zaangażowanych w rozwój innowacji technologicznych. Wszystkich przywitali: dyrektor UPC Biznes Agnieszka Zawistowska i wiceprezydent Warszawy Michał Olszewski.

Oczekujemy, że za chwilę wydarzy się coś wielkiego w sektorze innowacji. Nadchodzi epoka gospodarki obfitości. Kiedyś kultura była dobrem rzadkim, dostępnym dla elity, a dziś serwisy streamingowe oferują 30 mln piosenek. To dzięki technologiom i powszechnemu dostępowi do szybkiego internetu bariera została zniesiona — mówiła Agnieszka Zawistowska. Michał Olszewski życzył natomiast sobie i zgromadzonym, żeby Warszawa stała się nie tylko stolicą Polski, ale również przedsiębiorczości.

— Warszawa odbierze niedługo nagrodę w Cannes. Zajęła 4. miejsce jako miasto najbardziej przyjazne przedsiębiorcom. 400 tys. firm, które odpowiadają za 11 proc. polskiego eksportu, buduje tu przyszłość. Mamy wielu przedsiębiorców, z których możemy dziś być dumni, którzy przesuwają granicę i udowadniają, że nie ma rzeczy niemożliwych — zapewniał wiceprezydent.

Głośny gadżet

Główną nagrodą w konkursie Think Big było 50 tys. zł, pozostali laureaci otrzymali po 15 tys. zł. Nagrodą pozafinansową jest udział w sesjach Think Big Academy — spotkaniach z ekspertami UPC Biznes i praktykami biznesu, którzy inspirują do globalnego rozwoju. Wyróżnie nie przyznawali też partnerzy programu Think Big UPC Biznes.

Na przekonanie do swojego biznesu zarówno ich, jak i jury każdy z finalistów miał 5 minut. Kolejne 3 minuty przeznaczone były na pytania zadawane przez oceniających. Wśród walczących o główną nagrodę byli m.in. twórcy serwisów biznesowych w chmurze, autorzy systemu do zarządzania odpadami, producenci interaktywnych luster i aplikacji pozwalającej zidentyfikować zgubiony sprzęt elektroniczny. Komisja konkursowa, w której znaleźli się m.in. Michał Olszewski, wiceprezydent Warszawy i inicjator Centrum Przedsiębiorczości Smolna, Dariusz Żuk, prezes Polski Przedsiębiorczej, Roman Młodkowski, dziennikarz ekonomiczny, Patrycja Gołos, dyrektor ds. korporacyjnych i polityki publicznej UPC oraz Chris Coles, dyrektor zarządzający Rynków Biznesowych w Liberty Global, mieli twardy orzech do zgryzienia. Zwłaszcza że wielu z członków jury miało swoich własnych faworytów. Ostatecznie zwyciężył nie tylko innowacyjny, acz prosty pomysł, ale także biznesowy plan wyjścia w świat. Systemem Elephant Door, który został najwyżej oceniony, już zainteresowali się klienci z USA, Niemiec, RPA, Japonii, Rosji, Ameryki Łacińskiej i Wielkiej Brytanii.

— To urządzenie jest dla wszystkich, którzy chcą się czuć bezpieczni. Można je zamontować w drzwiach, w oknie, w swoim mieszkaniu lub wynajmowanym, a w czasie przeprowadzki zabrać ze sobą — mówi Radosław Pallach, założyciel firmy Elephant — zwycięzcy konkursu. System ma trzy rodzaje czujników: akcelerometr, który wychwytuje drgania z powierzchni drzwi, a więc wyłapuje próby włamania, żyroskop, który reaguje na ruch drzwi, i wreszcie mikrofon, który analizuje natężenie dźwięku. Wszystkie dane są analizowane, a w przypadku włamania uruchamiany jest alarm.

Trzeba cenić klienta

— Finałowa gala to również dzień inspiracji. Możliwość spotkania ludzi, którzy już odnieśli sukces i mogą inspirować innych — mówiła Agnieszka Zawistowska, która jest nie tylko dyrektorem UPC Biznes, ale również zasiadała w jury. Inspirować z pewnością może przykład firmy EgzoTech — zwycięzcyII edycji programu Think Big. Michał Mikulski, prezes i założyciel spółki, mówił o swoich doświadczeniach w drodze do sukcesu — nie zawsze łatwych. Nie obyło się bez otarcia o bankructwo, a jednak teraz może mówić o zwycięstwie.

— Pamiętajcie, w biznesie trzeba mieć motywację. Większość start-upów umiera, ale są też takie, którym udaje się pozyskać finansowanie i rozwijać dalej. Szanse na sukces mają ci, którzy zrozumieją, że najważniejszy jest klient. Nikogo nie obchodzi wasz biznes, to sprzedaż rozwiązuje wszystkie problemy. Jeżeli utrzymacie skalę, macie szanse na sukces — mówił Michał Mikulski. Przed rokiem prezentował się na tym samym podium, jego firma wygrała, a jej Luna EMG — rehabilitacyjny robot, podbija świat.

— Pomysł na biznes to jedno, ale budowanie modelu biznesowego to zupełnie co innego — podkreślał Marek Zmysłowski, twórca spółki Jovago.com, największego portalu do rezerwacji hoteli w Afryce, który też nie jedno przeszedł i przyznał, że pierwszą firmę musiał zamknąć. Na koniec finałowej gali konkursu Think Big UPC Biznes ogłoszono wybór Ambasadora Polskiej Przedsiębiorczości Think Big. Po internetowym głosowaniu na portalu InnPoland została nim Grażyna Kulczyk, która pokonała dziewięcioro rywali. Partner programu Think Big UPC Biznes, Business Link, docenił natomiast firmę Travelist, która stworzyła konkurencyjny serwis turystyczny.

Finaliści III edycji Think Big

Abyss Glass — producent interaktywnych luster wykorzystywanych jako powierzchnie reklamowe

BrightTech — aplikacja i system Ownere, pozwalające na rejestrację i identyfikację zagubionego sprzętu elektronicznego

Budikom — rozwiązania w chmurze obliczeniowej Ignis Office, dedykowane dla małych i średnich firm

BusinessForecast

— narzędzie w formie serwisu do wykonywania prognoz biznesowych w chmurze

Elephant — aplikacja Elephant Door — inteligentny system alarmowy z kategorii internetu rzeczy (sparowany ze smartfonem)

Infocode — kreatorzy Bin.e — inteligentnego systemu zarządzającego gospodarką odpadów domowych

The Running Fish — twórca wooloo.pl, portalu do zlecania drobnych usług

Travelist — serwis pełniący funkcję bazy ofert turystycznych w najniższych rynkowych cenach

Youcreo.com — twórca narzędzia, pozwalającego na samodzielne zaprojektowanie materiałów do druku

Patronaty: Patronat Honorowy Prezydenta m.st. Warszawy, Patronat Honorowy Ministerstwa Rozwoju, Polska Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości

Partner Merytoryczny:

SpeedUp Venture Capital Group

Partnerzy: Aula Polska, Business Link, Liberty Global Ventures

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Materiał partnera strony - UPC

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Firmy / Polscy przedsiębiorcy myślą globalnie