Polska jest celem numer dwa

Małgorzata Ciechanowska
opublikowano: 30-11-2010, 00:00

W 2011 r. międzynarodowe sieci handlowe planują podbój nowych rynków. Wśród najbardziej pożądanych krajów znalazła się Polska.

W 2011 r. międzynarodowe sieci handlowe planują podbój nowych rynków. Wśród najbardziej pożądanych krajów znalazła się Polska.

Firma CB Richard Ellis, w raporcie "Aktywność sieci handlowych w regionie EMEA", przeanalizowała nastawienie i plany ekspansji 212 międzynarodowych sieci handlowych w 2011 r. (7 proc. ankietowanych firm już działa w Polsce). Ranking opracowano na podstawie wywiadów przeprowadzonych latem 2010 r. CB Richard Ellis przewiduje, że w związku nasyceniem na rynkach rodzimych sieci handlowe będą poszukiwały nowych możliwości zbytu.

Silna gospodarka zachęca

Przed końcem 2011 r. międzynarodowe sieci handlowe planują poszerzenie oferty i otwarcie nowych sklepów w 38 krajach regionu EMEA (Europy, Środkowego Wschodu i Afryki). Ponad 41 proc. ankietowanych chce się rozwijać w co najmniej jednym kraju Europy Środkowej i Wschodniej, a plany 39 proc. detalistów obejmują również Europę Południową.

Najatrakcyjniejszym rynkiem dla detalistów są Niemcy. Aż 41 proc. wszystkich sieci handlowych planuje otwarcie sklepów na tamtejszym rynku. Na drugim miejscu znalazła się Polska (ponad 33 proc. zainteresowanych detalistów), zaś na kolejnych: Francja (33 proc.), Hiszpania (30 proc.) i Wielka Brytania (29 proc.).

Polska jest głównym celem ekspansji sieci handlowych na rynkach wschodzących. Inwestorów zachęca przede wszystkim silna gospodarka oraz stosunkowo mała liczba najlepszej jakości powierzchni handlowych. Rosja i Czechy znalazły się w pierwszej dziesiątce rankingu, zajmując odpowiednio 6. i 7. pozycję. Lista 20 najpopularniejszych rynków obejmuje także Węgry, Bułgarię, Rumunię, Turcję, Ukrainę, Słowację i Chorwację.

Za mało powierzchni

— Wielu detalistów nadal się obawia ryzyka związanego z wejściem na nowe rynki, jednak zaufanie największych międzynarodowych sieci handlowych do naszego kraju wzrasta. Niektóre uważają, że właśnie nadszedł najlepszy czas na ekspansję i odkrywanie nowych możliwości. Przewidujemy też pewien wzrost podaży nowych powierzchni handlowych, jednak deweloperzy mniej budują, co może wpłynąć na zmianę planów sieci handlowych na niektórych rynkach — uważa Magda Frątczak, dyrektor działu powierzchni handlowych w firmie CB Richard Ellis.

Beatrice Mouton, dyrektor działu nieruchomości handlowych w Europie Środkowej i Wschodniej w Jones Lang LaSalle, uspokaja, że deweloperzy wciąż będą budowali galerie handlowe, jednak w wolniejszym tempie. Ponadto zmodernizują i rozbudują wiele starszych obiektów, bo nowi handlowcy szukają możliwości rozwoju w sprawdzonych już centrach — tam wysoki popyt na sklepy utrzyma się.

— Największą popularnością cieszą się najlepsze centra handlowe. W tych obiektach, zwłaszcza w Polsce i Czechach, czynsze umiarkowanie wzrosną w następnych 18 miesiącach. Pod warunkiem, że gospodarka utrzyma się na zrównoważonym poziomie — przewiduje Beatrice Mouton.

Znalezienie dogodnego miejsca na sklepy to nie jedyne wyzwanie przedsiębiorców. Kluczem do sukcesu będzie zrozumienie zwyczajów związanych z robieniem zakupów w poszczególnych regionach.

— Deweloperzy, handlowcy, właściciele centrów handlowych i inwestorzy będą musieli uważnie śledzić zmiany zachowań konsumenckich, związane m.in. z rosnącą popularnością zakupów przez internet. Zarządcy obiektów handlowych będą musieli także zmienić i poprawić wizerunek i wyniki przestarzałych centrów handlowych — sumuje Beatrice Mouton.

33%

Taki odsetek ankietowanych przez CB Richard Ellis firm wyspecjalizowanych w handlu datalicznym planuje otwieranie nowych sklepów w Polsce. To drugi wynik po Niemczech, inwestowaniem w których zainteresowanych jest aż 40 proc. firm z tej branży.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Małgorzata Ciechanowska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu