Adresowa Baza Danych Elita, należąca do Polskiego Centrum Marketingowego, zbadała Polaków pod kątem ich zainteresowań. Okazuje się, że film jest hobby 52,2 proc. Polaków, 41,8 proc. badanych osób interesuje się się muzyką, a 33,6 proc. ankietowanych najchętniej czyta książki. Deklarowane hobby ma również wpływ na zwyczaje konsumenckie — co trzeci mieszkaniec dużego miasta interesujący się filmem ma samochód, telefon komórkowy i komputer, blisko połowa ankietowanych Polaków bierze udział w różnego rodzaju promocjach, 30,8 proc. rozważa wzięcie kredytu, a 15,2 proc. z 52,2 proc. badanych deklarujących zainteresowanie filmem, chętnie korzysta z zakupów wysyłkowych.
Z przeprowadzonych przez Elitę badań wynika również, że decyzje zakupowe w większości podejmują kobiety. Płeć piękna jest też bardziej oczytana. Wśród osób deklarujących zainteresowanie literaturą, ponad połowę stanowią kobiety. Polki lubią oglądać filmy (63,6 proc.) i słuchać muzyki (62,5 proc.). Kobiety interesują się również modą — 91,1 proc. deklaruje, że śledzi nowinki z pokazów mody. Płeć piękna dominuje także wśród uczących się języków obcych — aż 70,2 proc. uczestników kursów stanowią kobiety. Mniej chętnie natomiast Polki uprawiają sport.
Aż 66 proc. spośród 22,3 proc. ogółu ankietowanych wymieniających sport wśród swoich zainteresowań, to mężczyźni. Zainteresowanie sportem jest zróżnicowane także w zależności od poziomu wykształcenia. Im jest ono wyższe, tym chętniej ankietowani wybierają aktywny wypoczynek. Miejsce zamieszkania, zwłaszcza w dużych ośrodkach miejskich, również wiąże się z większą aktywnością sportową.
Co piąty Polak (21,77 proc.) za swoje hobby uważa turystykę. Podróżować najbardziej lubią pracownicy umysłowi (23,4 proc. respondentów) i studenci (21,3 proc.).
— Dlatego to oni są grupą docelową, do której biura podróży i agencje turystyczne powinny kierować swoje oferty, wykorzystując usługę direct mail lub telemarketing — radzi Jan Załęcki, prezes Polskiego Centrum Marketingowego. Zjawisko to potwierdzają badania CBOS — wyjazdy zagraniczne są najbardziej rozpowszechnione wśród kadry kierowniczej i inteligencji oraz pracujących na własny rachunek. W grupach tych wyjeżdżali niemal wszyscy badani — ponad 90 proc. Blisko dwie trzecie lubiących aktywnie spędzać urlop wypoczywa w kraju, znacznie mniejszy procent organizuje sobie wakacje w Europie.
Z prawie 15 proc. osób deklarujących komputer i Internet wśród swoich zainteresowań, 74,3 proc. posiada sprzęt w domu. W przeważającej części są to studenci, właściciele firm i pracownicy umysłowi. Komputery domowe wykorzystywane są w Polsce głównie w celach rozrywkowych, jednak coraz częściej używa się ich również do pracy lub podczas nauki. Użytkownicy komputerów w pracy to przede wszystkim osoby lepiej wykształcone i zajmujące wyższą pozycję zawodową.