Polska Wschodnia: nowe granty dla innowatorów

opublikowano: 01-12-2019, 22:00

Dizajn, B+R, produkty pod jedną marką, ekspansja zagraniczna — m.in. na to jest wsparcie w dotacyjnym rozkładzie jazdy dla firm w 2020 r.

Granty dla firm, które chcą inwestować we wschodnich województwach, powinny służyć ich rozwojowi. W przyszłym roku Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej (MFiPR) uruchomi nowe konkursy dla przedsiębiorców. Łączny budżet naborów wyniesie ok. 400 mln zł. Poza tym przedstawiciele biznesu będą mogli startować w naborach ogłoszonych w tym roku i kontynuowanych w 2020 r. W tej puli jest jeszcze 900 mln zł.

Marcelina Chojnacka, ekspert w zespole innowacji i B+R, dotacji i ulg
PwC, podkreśla, że po 2020 r. przedsiębiorców czeka prawie rok przerwy w
ubieganiu się o fundusze unijne, zanim zaczną obowiązywać nowe programy.
Zobacz więcej

DOTACYJNA PRZERWA:

Marcelina Chojnacka, ekspert w zespole innowacji i B+R, dotacji i ulg PwC, podkreśla, że po 2020 r. przedsiębiorców czeka prawie rok przerwy w ubieganiu się o fundusze unijne, zanim zaczną obowiązywać nowe programy. Fot. ARC

— Mamy sporo pieniędzy do rozdzielenia dla firm, które chcą tworzyć produkty pod jedną marką, np. w branży turystycznej. Osobną pulę przeznaczamy na tworzenie nowatorskich rozwiązań, procesów technologicznych i projektów wzorniczych. Wspieramy też przedsiębiorców, którzy planują wejść na rynki zagraniczne. Nie zapominamy także o start-upach — mówi Małgorzata Jarosińska-Jedynak, minister funduszy i polityki regionalnej.

Ostatni rok perspektywy

Jak podkreśla, oferta dotacyjna Programu Operacyjnego Polska Wschodnia (POPW) jest dopasowana do potrzeb przedsiębiorców i wyzwań rozwojowych makroregionu. Marcelina Chojnacka, ekspert w zespole innowacji i B+R, dotacji i ulg PwC, zauważa, że 2020 r. jest ostatnim rokiem obecnej perspektywy finansowej.

— To najlepsza okazja do ubiegania się o pieniądze unijne. Później przedsiębiorców czeka prawie rok przerwy, zanim nowe programy wsparcia powstaną i zaczną obowiązywać — zaznacza Marcelina Chojnacka.

W przyszłorocznym harmonogramie POPW nie zabraknie flagowego konkursu. Granty z działania 1.2 POPW („Internacjonalizacja MŚP”) wesprą firmy w przygotowaniu oferty eksportowej i znalezieniu kontrahentów.

— Nabór cieszy się sporym zainteresowaniem wśród przedsiębiorców. Dotacje sfinansują koszty wprowadzenia produktów i usług na nowe rynki. Wymogiem jest posiadanie przez przedsiębiorcę co najmniej jednego wyrobu mającego potencjał do ekspansji. Tak samo jak w poprzedniej edycji konkursu w puli jest 50 mln zł. Również i tym razem nabór będzie składał się z dwóch rund — podkreśla Marcelina Chojnacka.

Szacuje, że Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) wesprze w sumie kilkudziesięciu przedsiębiorców. Każdy z nich może liczyć na dofinansowanie projektu w wysokości 800 tys. zł. Ekspertka PwC nie spodziewa się znaczących zmian w dokumentacji konkursowej, w tym w kryteriach i regulaminie.

Z rynkowym potencjałem

Dotacje z poddziałania 1.1.2 POPW („Rozwój start-upów”) pomogą młodym spółkom ze wschodniej Polski przebić się z niesztampowymi pomysłami.

— Granty sfinansują innowacyjne wyroby lub usługi, które wyróżniają się nowością posiadanych cech i funkcjonalności wobec rozwiązań dostępnych na rynku. Ich wdrożenie powinno być istotne z punktu widzenia odbiorców. Od projektów startupowych PARP będzie oczekiwała również wysokiego potencjału rynkowego — wyjaśnia Marcelina Chojnacka.

Dotacje pokryją koszty zakupu usług doradczych i eksperckich związanych z rozwijaniem modelu biznesowego, a także wynagrodzeń personelu projektu. Ponadto młode spółki będą mogły przeznaczyć dofinansowanie na zakup środków trwałych, surowców, materiałów, wartości niematerialnych i prawnych. Wsparcie pomoże twórcom innowacyjnych pomysłów w zorganizowaniu działań promocyjno-informacyjnych służących ekspansji.

— Taka pomoc dla młodych przedsiębiorców jest na wagę złota, aby z sukcesem mogli wprowadzać produkty na rynek krajowy lub zagraniczny i systematycznie zwiększać sprzedaż — ocenia Marcelina Chojnacka.

W trwającym od lipca naborze do podziału między wnioskodawców jest 300 mln zł. Konkurs będzie kontynuowany w przyszłym roku i zakończy się jesienią. W tym czasie PARP ogłosi kolejny nabór z budżetem na poziomie 185 mln zł. Dotacje pomogą kilkuset innowacyjnym spółkom. Co roku MFiPR dorzuca więcej pieniędzy na konkurs wspierający inwestycje MŚP. Granty z poddziałania 1.3.1 POPW („Wdrażanie innowacji”) pomogą przedsiębiorcom wprowadzić własne lub zakupione wyniki prac B+R do działalności swoich firm.

— Najważniejszym elementem projektu jest innowacyjność i przełomowość produktu lub procesu technologicznego. Tu nie wchodzi w grę zakup gotowej technologii dostępnej na rynku. Ponadto przedsięwzięcia muszą być spójne z regionalnymi specjalizacjami dla wschodniej Polski — tłumaczy Marcelina Chojnacka.

W puli jest 150 mln zł, czyli o 30 mln zł więcej niż w budżecie tegorocznego konkursu. Konkurs jest zachętą dla firm, aby działały w ponadregionalnych powiązaniach kooperacyjnych. Wnioskodawca musi wchodzić w skład grupy co najmniej pięciu przedsiębiorstw współpracujących ze sobą w pokrewnych branżach.

Największy budżet

Natomiast do połowy stycznia 2020 r. PARP czeka na projekty od firm, które chcą tworzyć produkty pod jednym szyldem (poddziałanie 1.3.2 „Tworzenie sieciowych produktów przez MŚP”). Niestety, wśród przedsiębiorców nabory te nie cieszą się dużą popularnością. To dość trudny konkurs, bo wymaga od przedstawicieli biznesu skrupulatnie przemyślanego przedsięwzięcia. Aby starać się o grant we wcześniejszych edycjach, trzeba było zebrać grupę trzech firm, teraz szansę na granty mają firmy działające w pojedynkę. PARP zniosła wymóg zawiązywania konsorcjów. Teraz wystarczy, że przedsiębiorca złoży wniosek sam i wpisze w nim, z kim będzie współpracował przy tworzeniu produktu sieciowego wpisującego się w regionalne inteligentne specjalizacje wspólne dla co najmniej dwóch województw Polski Wschodniej. W puli jest aż 420 mln zł. To największy budżet w tym programie. Dzięki wsparciu POPW przedsiębiorcy będą mogli rozpocząć przygodę z dizajnem lub rozwijać wzornicze pomysły. Dotacje z działania 1.4 POPW („Wzór na konkurencję”) to wsparcie dwuetapowe. W pierwszej fazie pokrywają koszty audytu wzorniczego i opracowania strategii wzorniczej w firmie, a w drugiej wspierają realizację działań związanych z inwestycją. W pierwszym etapie każdy projekt ma szansę na grant w wysokości 100 tys. zł, a w drugim — na 3 mln zł.

— Poprzednie edycje konkursu cieszyły się sporym zainteresowaniem wśród przedsiębiorców. Myślę, że przyszłoroczne nabory będą wyglądały podobnie — ocenia Marcelina Chojnacka.

Marzena Chmielewska, dyrektor departamentu funduszy europejskich Konfederacji Lewiatan, podkreśla, że niektóre konkursy mogą mieć jeszcze kolejne edycje.

— Mogą pojawić się oszczędności w projektach lub nie wszystkie pieniądze zostaną rozdzielone. Takie sytuacje zdarzają się dość często — podkreśla Marzena Chmielewska.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Dorota Zawiślińska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy