ISB: General Motors wyeksportować do 2011 roku z Polski kilkaset tysięcy samochodów marki Opel Zafira II po tym, jak w połowie 2005 roku rozpocznie się ich produkcja w Gliwicach, powiedział w piątek Romuald Rytwiński, prezes General Motors Poland i Opel Polska. Wartość wyeksportowanych we wspomnianym okresie aut ma wynieść 4 mld USD.
„Planujemy produkować rocznie do 2011 roku od 50 do 100 tys. zafir, których większość trafi na eksport” – powiedział Rytwiński podczas konferencji prasowej. Według niego już w 2005 roku w Gliwicach zostanie wyprodukowanych kilkadziesiąt tysięcy sztuk zafir.
W czwartek wieczorem decyzję o rozpoczęciu produkcji zafir w Polsce, obok produkcji w niemieckim Bochum, podjęli szefowie koncernu Adam Opel AG, należącego do amerykańskiego General Motors.
„Na decyzję wpływ miała analiza ekonomiczna przedsięwzięcia oraz program offsetowy realizowany przez firmę Lockheed Martin” – powiedział prezes.
Według obecnego na konferencji Krzysztofa Krystowskiego, wiceministra gospodarki i pracy, wartość offsetowa całego projektu wyniesie 800 mln USD.
Szef Opla Polska zapowiedział też w piątek, że w fabryce będzie prowadzony pełny proces produkcyjny zafir, firma będzie pracować na trzy zmiany, a w związku z uruchomieniem produkcji prace znajdzie dodatkowo 700 osób.
Obecnie Opel Polska zatrudnia 2200 pracowników, z czego większość pracuje w gliwickiej fabryce. Do maja 2004 roku zakład wyprodukował 450 tys. Opli – Agila i Astra Classic II. Firma podaje, że od początku 2004 roku do maja, wyprodukowano w Gliwicach 46.980 samochodów – 26.800 modelu Agila i 20.180 modelu Astra Classic II.
„W tym roku planujemy wyprodukować w Gliwicach ok. 120 tys. aut” – powiedział dziennikarzom po konferencji Rytwiński. Dla porównania w 2003 roku produkcja firmy wyniosła 76 tys. samochodów. Łącznie w najbliższych latach w Gliwicach będzie produkowanych rocznie 180 tys. samochodów – agili, astr i zafir.
Rytwiński dodał, że ponad 90% produkcji trafia na eksport: do Europy, Azji, Afryki Północnej, a nawet Australii.
W 2004 roku Opel chce zwiększyć swój udział w polskim rynku do ok. 10% z ok. 9%. Firma rozpoczęła w 2004 r. sprzedaż w Polsce samochodów marki Chevrolet produkowanych przez GM DAT w Korei. Plany zakładają sprzedaż 3 tys. tych samochodów. (ISB)
maza/tom