Rynek transformacji cyfrowej w Europie przeżywa prawdziwy rozkwit. Jak wynika z danych firmy IDC, jego wartość wzrosła o imponujące 54 proc. w latach 2020–2022, osiągając niemal 480 mld USD. To dynamiczne tempo zmian stawia przed polskimi firmami wyzwanie dostosowania swoich strategii i inwestycji, aby nie tylko nadążyć, ale także skutecznie konkurować na międzynarodowym rynku. Kluczowe staje się rozwijanie innowacyjnych technologii, które odpowiadają na potrzeby globalnych odbiorców i wpisują się w ich oczekiwania.
– W wielu przypadkach polskie firmy mają duży potencjał technologiczny i organizacyjny do wdrażania innowacji. Kluczowe w rozwoju jest zwiększenie świadomości i gotowości na zmiany. Coraz więcej polskich przedsiębiorstw dostrzega, że cyfrowa transformacja jest zarówno szansą, jak koniecznością. Firmy, które są otwarte na eksperymentowanie i nie mają tendencji do unikania zmian są gotowe efektywnie rozwijać cyfrowe kompetencje. A tych jest coraz więcej – mówi Paweł Chyl, CEO Monogo – firmy zajmującej się wdrażaniem nowoczesnych rozwiązań w polskim biznesie.
Stan polskiej cyfryzacji
Aby lepiej poznać aktualny stan zaawansowania transformacji cyfrowej w polskich firmach warto sięgnąć do niedawnego raportu EY „Transformacja Cyfrowa 2024”. Okazuje się, że aż 84 proc. przedsiębiorstw w Polsce uznaje cyfryzację za wysoki lub bardzo wysoki priorytet w swoich strategiach, a ponad połowa z nich przeznacza na ten cel od 4 do 10 proc. swoich rocznych przychodów. To znaczące inwestycje, które mają na celu zwiększenie konkurencyjności na dynamicznie zmieniającym się rynku.
Taki odsetek przedsiębiorstw w Polsce uznaje cyfryzację za wysoki lub bardzo wysoki priorytet w swoich strategiach.
Tyle dużych przedsiębiorstw uznaje etap swojej cyfryzacji za zaawansowany…
…a tylko tyle małych firm uznaje za zaawansowany postęp swojej cyfryzacji.
Polskie przedsiębiorstwa są jednak na różnych etapach tego procesu. Według raportu zaledwie 16 proc. firm ocenia swój poziom zaawansowania cyfryzacji jako bardzo wysoki, 48 proc. jako wysoki, a 32 proc. jako umiarkowany. Widoczna jest również znaczna dysproporcja między dużymi a średnimi firmami – 20 proc. dużych przedsiębiorstw deklaruje zaawansowany etap cyfryzacji, podczas gdy wśród średnich firm ten wskaźnik wynosi jedynie 11 proc. To wyzwanie szczególnie dla sektora średnich przedsiębiorstw, które często borykają się z ograniczeniami budżetowymi i brakiem spójnej strategii transformacyjnej.
„Transformacja cyfrowa bez przemyślanej strategii, która uwzględnia cele biznesowe, możliwości technologiczne oraz potrzeby klientów, niesie ryzyko nieefektywnego wykorzystania zasobów i nieosiągnięcia oczekiwanych korzyści” – czytamy w raporcie.
Raport uwzględnił również kluczowe wyzwania, stojące przed polskimi firmami. Należą do nich koszty transformacji, a także brak wsparcia ze strony zarządu. Liderzy organizacji muszą aktywnie uczestniczyć w procesie zmian, aby zbudować zaangażowanie wśród pracowników i skutecznie wdrażać nowe technologie. Bez tego wsparcia sukces transformacji cyfrowej pozostaje wyzwaniem, szczególnie dla mniejszych i średnich przedsiębiorstw.
Rola polskich firm
Co ciekawe, partnerami wdrożeniowymi innowacji nie muszą być wyłącznie zagraniczni giganci technologiczni. Małe i średnie przedsiębiorstwa IT w Polsce odgrywają coraz większą rolę w procesie cyfrowej transformacji na rynku krajowym, a coraz częściej również międzynarodowym. Dzięki unikalnemu podejściu do rozwiązań technologicznych oraz umiejętności dostosowania się do dynamicznie zmieniających się wymagań, stają się one pierwszym wyborem dla firm poszukujących innowacyjnych usług IT.
– Indywidualizm i profesjonalizm dostarczanych rozwiązań - to niewątpliwie rynkowe przewagi polskich dostawców. Wiele zagranicznych podmiotów chętnie korzysta z doświadczenia polskich ekspertów, którzy wyróżniają się na rynku przede wszystkim wiedzą i wysoką jakością usług. W Monogo od lat współpracujemy z liderami cyfrowych biznesów na międzynarodowych rynkach, którzy niejednokrotnie podkreślali profesjonalizm, dużą elastyczność i umiejętność dostosowania technologii do potrzeb klienta. Indywidualne podejście i know-how w wielu branżach i rynkach jest niewątpliwie ogromnym autem polskich ekspertów IT – mówi Paweł Chyl.
W ostatnich latach często słyszeliśmy o technologiach takich jak internet rzeczy (IoT), rozwiązania chmurowe czy blockchain. Dziś jednak najwięcej uwagi przyciąga sztuczna inteligencja (AI). Wszystkie te innowacje odgrywają kluczową rolę w procesie cyfryzacji, a ich integracja stała się wręcz koniecznością dla firm, które chcą pozostać konkurencyjne na dynamicznie rozwijającym się i bardzo wymagającym rynku.
– Kluczowe dla przyszłości cyfrowej transformacji będzie integrowanie tych technologii, aby stworzyć inteligentne systemy operacyjne. Firmy, które jako pierwsze zdołają skutecznie je wdrożyć, będą liderami transformacji. Już teraz obserwujemy rosnącą przewagę na rynku firm, które nie tyle wdrożyły rozwiązania AI w swojej organizacji, ile mądrze wsparły sztuczną inteligencją procesy już istniejące. Niezwykle istotne w procesie zmiany jest know-how dostawców oprogramowania i doświadczenie ekspertów w cyfrowej transformacji. W Monogo zawsze na pierwszym miejscu stawiamy potrzebę klienta, a dopiero później dobieramy najlepszą technologię – podkreśla Paweł Chyl.
Bezpieczeństwo cyfrowe
Należy jednak pamiętać, że cyfrowa transformacja polskich firm niesie ze sobą zarówno szanse na zwiększenie efektywności i innowacyjności, jak i znaczące wyzwania związane z bezpieczeństwem. W dobie rosnącej liczby cyberataków, bezpieczeństwo danych i systemów IT staje się kluczowym elementem strategii każdej organizacji. Wysokie wymagania w tym zakresie, szczególnie w sektorach takich jak finanse czy przemysł, wymuszają na firmach inwestowanie w zaawansowane technologie ochrony i szkolenie pracowników w zakresie cyberbezpieczeństwa.
– Bezpieczeństwo cyfrowe nie jest już dodatkiem, lecz fundamentem transformacji cyfrowej. Firmy muszą rozumieć, że każda nowa technologia, od chmury obliczeniowej po sztuczną inteligencję, niesie ze sobą nowe ryzyka. Właściwe podejście do zarządzania tymi zagrożeniami polega na integracji bezpieczeństwa na każdym etapie projektu – od planowania po wdrożenie – mówi Przemysław Gutkowski, senior security engineer w Fujitsu.
Szczególną uwagę należy poświęcić ochronie danych klientów. Wrażliwość tych informacji sprawia, że jest to obszar podlegający surowym regulacjom m.in. RODO. Firmy, które zaniedbają ten aspekt, ryzykują utratę zaufania klientów, a także mogą otrzymywać dotkliwe kary finansowe. Dlatego w strategiach transformacyjnych coraz częściej pojawiają się takie rozwiązania, jak szyfrowanie danych, systemy zapobiegania wyciekom informacji oraz narzędzia monitorujące aktywność w sieciach firmowych w czasie rzeczywistym.
– Zabezpieczenie danych klientów to dzisiaj nie tylko wymóg prawny, ale także filar zaufania do organizacji. Inwestowanie w odpowiednie technologie i procesy nie jest opcją, lecz koniecznością, szczególnie w kontekście dynamicznie zmieniających się regulacji i rosnących oczekiwań konsumentów – podsumowuje Przemysław Gutkowski.



