Polskie inwestycje zagraniczne się podwoją

opublikowano: 28-10-2019, 22:00

PwC prognozuje, że w pięć lat wartość nakładów polskich firm za granicą urośnie do 208 mld zł. Na razie jesteśmy pod tym względem w ogonie.

Po 30 latach wolnego rynku polskie firmy coraz chętniej wychodzą za granicę. Na koniec 2017 r. ich bezpośrednie inwestycje zagraniczne (BIZ) wyniosły łącznie 102 mld zł. Eksperci PwC szacują, że będą rosły w tempie przekraczającym 10 proc. rocznie i ich skumulowana wartość może na koniec 2024 r. wynieść nawet 208 mld zł, a tylko w 2024 r. polskie firmy mogą zainwestować 19,6 mld zł.

— Dywersyfikacja produkcji i usług oraz przeniesienie centrów dystrybucyjnych bliżej najważniejszych rynków zbytu pozwalają na łagodniejsze przejście przez kryzysy i wahania koniunktury. Ekspansja zagraniczna jest też naturalnym elementem coraz większej konkurencji, w której ważną rolę odgrywa nie tylko cena. Istotne są także innowacyjność rozwiązań, poziom technologicznego zaawansowania i wreszcie jakość produktów i usług. Co więcej, w dobie dynamicznie zmieniającej się gospodarki obiecująco brzmią informacje z najnowszego raportu PAIH, że w ostatnich latach bardzo dynamicznie rośnie eksport polskiego sektora informatycznego i technologii informacyjno-komunikacyjnych.Kolejnym etapem rozwoju będą zapewne wysoce efektywne i bardzo rentowne inwestycje zagraniczne — mówi Ewa Małyszko, prezes PFR TFI.

Sąsiedzi i nie tylko

Na koniec 2017 r. 27 proc. polskich BIZ było ulokowane u naszych bezpośrednich sąsiadów. Co prawda w pierwszej dziesiątce są m.in. Luksemburg, Szwajcaria, Holandia czy Cypr, ale te kraje nie są celem inwestycji, lecz miejscem pośrednim, które pozwala polskim przedsiębiorcom na optymalizację.

— Polskie bezpośrednie inwestycje zagraniczne w 2017 r. wyniosły nieco ponad 8 mld zł. Zdecydowana większość zainwestowanych środków była przeznaczona na nowe inwestycje. Co czwarta firma inwestycje lokuje w krajach, z którymi Polska sąsiaduje — mówi Dionizy Smoleń, dyrektor w zespole ds. sektora publicznego w PwC.

Drugie miejsce Czech jest związane z dużymi inwestycjami w przetwórstwie ropy naftowej i sektorze chemicznym, a wysoka pozycja Kanady to efekt zakupu przez KGHM za ponad 9 mld zł spółki wydobywczejQuadra FNX. Eksperci PwC wskazują, że polskie BIZ przesuwają się do państw rozwijających się. W 2015 r. trafiło do nich 2,4 proc. nakładów, rok później 3,6 proc, a w 2017 r. — 15 proc.

Państwo pomaga

Jednak pod względem nakładów bezpośrednich inwestycji zagranicznych (BIZ) realizowanych przez krajowe firmy w relacji do PKB Polska jest trzecia od końca wśród państw OECD.

— Jesteśmy poniżej średniej unijnej. Pełne wykorzystanie możliwości rozwojowych polskichfirm i potencjału rynków zagranicznych zależy m.in. od odpowiedniej polityki publicznej i dostępności instrumentów wsparcia — mówi Dionizy Smoleń.

Ekspansja zagraniczna lokalnych przedsiębiorców jest od dekad wspierana przez wyspecjalizowane instytucje działające w Europie i Stanach Zjednoczonych. W Niemczech firmom pomaga DEG należąca do państwowego KfW, niemieckiego banku rozwojowego. Na koniec 2018 r. w jej portfelu znajdowały się 682 projekty wartości 8,14 mld EUR. W USA działa OPIC, samodzielna agenda wspierająca prywatny biznes, której portfel inwestycji w ciągu ostatniej dekady podwoił się do ponad 20 mld USD. W Polsce taką funkcję pełni Fundusz Ekspansji Zagranicznej zarządzany przez PFR TFI.

— Nasze zaangażowanie stanowi zwykle od kilku do kilkunastu milionów euro w projekt, co stanowi bardzo solidny zastrzyk kapitałowy w przypadku projektów realizowanych przez średniej wielkości polskie firmy. Pomagamy przedsiębiorcom w przejęciu zagranicznych konkurentów i firm komplementarnych,w inwestycjach greenfield i w dalszym rozwoju już istniejących spółek zależnych — mówi Ewa Małyszko.

FEZ brał m.in. udział w przeprowadzonej w ubiegłym roku transakcji przejęcia kilku rumuńskich spółek z obszaru hostingu i domen przez R22, która w ten sposób osiągnęła 25 proc. rumuńskiego rynku. Fundusz współpracuje także z polską spółką Moleo z branży e-commerce, która prowadzi sprzedaż produktów dla dzieci, dorosłych, artykułów dla zwierząt, wyposażenia wnętrz.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Małgorzata Grzegorczyk

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy