Polskie kosmetyki podbijają świat

17-03-2016, 22:00

Rynki bliskowschodnie wielu polskich eksporterów uważa za najbardziej rozwojowe i wiąże z nimi spore oczekiwania.

Jutro rozpoczynają się targi w Bolonii. To dla branży kosmetycznej jedna z ważniejszych imprez. W połowie maja następna kluczowa prezentacja — Beautyworld Middle East w Dubaju. Poprzednia już 20. edycja zgromadziła 1450 wystawców z 60 państw, w tym 23 firmy z Polski. Targi w Dubaju przyciągają odbiorców biznesowych z całego regionu MENA (Bliski Wschód i Afryka Północna). Prawie 70 proc. przyjeżdża z państw, których siła nabywcza jest największa, czyli z Arabii Saudyjskiej, Kataru, Iranu oraz Zjednoczonych Emiratów Arabskich. To bardzo chłonne i otwarte rynki.

POLSKI AKCENT:
Zobacz więcej

POLSKI AKCENT:

W Dubai Mall — największym pod względem powierzchni hipermarkecie świata, oprócz akwarium z żywymi rekinami i pokaźnego stoku narciarskiego, można natknąć się na polskie kosmetyki. Reuters-Forum

— Na popularność targów w Dubaju wśród polskich producentów wpłynęło to, że były one objęte Branżowym Programem Promocji, realizowanym na zlecenie resortu gospodarki w latach 2012-15. Dzięki temu na targach zaistniał elegancki, spójny Polski Pawilon Narodowy. Pozwoliło to umocnić wizerunek Polski jako godnego uwagi partnera handlowego — importerzy, dystrybutorzy czy przedstawiciele sieci handlowych mieli okazję zobaczyć siłę i różnorodność polskiej branży kosmetycznej — mówi Marianna Wartecka z SPC House of Media.

ZEA uchodzą za najbardziej liberalne państwo regionu, od którego dobrze rozpocząć kosmetyczny biznes z rynkami arabskimi. Dlatego polscy wystawcy uczestniczą w tym wydarzeniu, bez względu czy specjalizują się w kosmetykach pielęgnacyjnych (Oceanic), kolorowych (Delia Cosmetics), specjalistycznych (Over Cosmetics), czy też produkują opakowania. Firmy, które chcą wejść na ten rynek muszą pamiętać, że ma on pewną specyfikę, z którą należy się liczyć.

— Jest kilka czynników, które utrudniają sprzedaż na rynkach krajów arabskich. Czas rejestracji produktów jest długi. Zależnie od państwa trwa ona minimum 6 miesięcy. Ilość dokumentów wymaganych przez SASO (Saudi Arabian Standards Organization) przekracza bardzo restrykcyjne standardy europejskie. Opakowania produktów i próbek muszą być specjalne oznakowane, wiele składników, szczególnie barwników jest zabronionych w dystrybucji, więc trzeba dostosowywać receptury do danego kraju. Dodatkowym utrudnieniem jest wzmożona kontrola na etapie transakcji finansowych. Każda transakcja z krajami Bliskiego Wschodu jest kontrolowana przez odpowiednie organy — mówi Małgorzata Włodarczyk, pełnomocnik zarządu ds. rozwoju Delia Cosmetics. Polscy producenci podkreślają, że bliskowschodnie rynki nie należą do łatwych, ale jednocześnie coraz liczniej decydują się na szukanie tam nowych możliwości. Dlaczego? Bo to szansa na nawiązanie długofalowych relacji biznesowych, które mogą się przyczynić do znacznego wzrostu eksportu i obrotów handlowych. Eveline Cosmetics sprzedaje za granicą około 80 proc. produkcji. Eksport to też strategiczny kierunek rozwoju dla firmy Delia Cosmetics. Za granicę trafia 30 proc. produkcji. Zawrotną karierę zrobiła firma Inglot, której pomadki, lakiery, cienie i pędzle znane są na wszystkich kontynentach. Ma ona butiki przy głównych ulicach wielkich miast jak Piąta Aleja w Nowym Jorku, a także we wspomnianym już Dubai Mall.

Kosmetyki Oceanic (marka Oillan) można znaleźć w największej sieci aptek — Life Pharmacy w Dubaju. Eksport jest jedną z głównych gałęzi sprzedaży również dla firm Ziaja, Delia Cosmetics i Dr Irena Eris. Dużą popularnością cieszą się na tym rynku kosmetyki wybielające. Według szacunków eksport olejków, preparatów perfumeryjnych, kosmetycznych oraz toaletowych w 2015 r. wyniósł około 9,7 mld zł. Rok wcześniej było to 9,3 mld zł. Sprzedaż za granicę rośnie co roku o kilka procent. Kraje arabskie cechuje przepych, przywiązanie do tradycyjnego wzornictwa — arabesek i kaligrafii. Dlatego przy projektowaniu opakowań warto o tym pamiętać. Stąd powszechne są bogate dekoracje — np. złote nadruki. Rosnąca zamożność krajów arabskich daje nowe możliwości ekspansji dla polskich firm — uważająanalitycy banku HSBC i firmy audytorsko-doradczej Grant Thornton. Wzięli oni pod lupę gospodarki Arabii Saudyjskiej, Zjednoczonych Emiratów Arabskich i Kataru. Atuty tych państw to: szybki przyrost ludności, dynamiczny rozwój i stabilność polityczna. To dobra prognoza. Iran to drugi po Arabii Saudyjskiej rynek dla produktów kosmetycznych na Bliskim Wschodzie. Po zniesieniu sankcji gospodarczych przez Unię Europejską, rynek irański z 80 milionami konsumentów stanie się ważnym celem dla producentów branży kosmetycznej. Tym bardziej, że polscy wytwórcy oferują kosmetyki wysokiej jakości w bardzo atrakcyjnych cenach. A duet jakości i ceny przyciąga nawet wymagające klientki. Region MENA to duży i stabilnie rosnący rynek kosmetyków. Z danych Euromonitora wynika, że w 2014 r. sprzedaż detaliczna kosmetyków i produktów pielęgnacyjnych osiągnęła tam wartość 25,5 mld USD. Prognozowany wzrost wynosi ponad 4 proc. rocznie. W 2018 r. sprzedaż tej grupy wyrobów ma przekroczyć 30 mld USD.

OKIEM EKSPERTA

Produkty na miarę regionu

DR JÓZEF SZMICH, właściciel Delia Cosmetics

Polska branża kosmetyczna rośnie w siłę i skutecznie walczy z zagranicznymi koncernami. Coraz bardziej wyróżnia się na tle Europy i całego świata, w tym Bliskiego Wschodu. Przykładem jest nasza firma — produkty Delia Cosmetics dostępne są w 65 krajach na wszystkich kontynentach, a w ciągu roku odnotowaliśmy 30-procentowy wzrost sprzedaży. Świadectwem sukcesów firmy jest tytuł Ambasadora Polskiej Gospodarki w kategorii „Eksporter”. Od lat rozwijamy eksport na Bliskim Wschodzie — tamtejszy rynek jest bardzo chłonny, a nasze produkty są wysoko cenione za swoją jakość i cenę. Z roku na rok odnotowujemyduże zwyżki sprzedaży. Kluczem do sukcesu naszych produktów jest ich odpowiednia adaptacja — dostosowana receptura, szata graficzna, opisy i materiały. Kluczowe jest także doświadczenie w zakresie rejestracji produktów na poszczególnych rynkach. Dużą popularnością cieszą się kosmetyki do makijażu i pielęgnacji włosów, wzrasta również zainteresowanie produktami męskimi. Region MENA jest w tej chwili jednym z najbardziej perspektywicznych rynków na świecie. Jak pokazują dane Euromonitora, w 2014 r. sprzedaż detaliczna kosmetyków i produktów pielęgnacyjnych osiągnęła tam 25,5 mld USD. W najbliższej przyszłości na pewno będziemy kontynuować współpracę z naszymi sprawdzonymi dystrybutorami i zrobimy wszystko, co w naszej mocy, aby sprostać oczekiwaniom tamtejszych klientów.

OKIEM EKSPERTA

Produkty na miarę regionu

DR JÓZEF SZMICH, właściciel Delia Cosmetics

Polska branża kosmetyczna rośnie w siłę i skutecznie walczy z zagranicznymi koncernami. Coraz bardziej wyróżnia się na tle Europy i całego świata, w tym Bliskiego Wschodu. Przykładem jest nasza firma — produkty Delia Cosmetics dostępne są w 65 krajach na wszystkich kontynentach, a w ciągu roku odnotowaliśmy 30-procentowy wzrost sprzedaży. Świadectwem sukcesów firmy jest tytuł Ambasadora Polskiej Gospodarki w kategorii „Eksporter”. Od lat rozwijamy eksport na Bliskim Wschodzie — tamtejszy rynek jest bardzo chłonny, a nasze produkty są wysoko cenione za swoją jakość i cenę. Z roku na rok odnotowujemyduże zwyżki sprzedaży. Kluczem do sukcesu naszych produktów jest ich odpowiednia adaptacja — dostosowana receptura, szata graficzna, opisy i materiały. Kluczowe jest także doświadczenie w zakresie rejestracji produktów na poszczególnych rynkach. Dużą popularnością cieszą się kosmetyki do makijażu i pielęgnacji włosów, wzrasta również zainteresowanie produktami męskimi. Region MENA jest w tej chwili jednym z najbardziej perspektywicznych rynków na świecie. Jak pokazują dane Euromonitora, w 2014 r. sprzedaż detaliczna kosmetyków i produktów pielęgnacyjnych osiągnęła tam 25,5 mld USD. W najbliższej przyszłości na pewno będziemy kontynuować współpracę z naszymi sprawdzonymi dystrybutorami i zrobimy wszystko, co w naszej mocy, aby sprostać oczekiwaniom tamtejszych klientów.

 

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Chemia / Polskie kosmetyki podbijają świat