Pomknijmy z większą prędkością

Andrzej Żurkowski
26-07-2007, 00:00

SPECJALNIE DLA PULSU

SPECJALNIE DLA PULSU

Andrzej Żurkowski

dyrektor Centrum Naukowo-Technicznego Kolejnictwa (CNTK)

Przed uruchomieniem kolei dużych prędkości przewozy pasażerskie w Europie spadały, obecnie zaś notuje się około 5-procentowy ich wzrost. Dzieje się tak dzięki podniesieniu komfortu podróży oraz skróceniu jej czasu. Rozwija się także współpraca międzynarodowa, czego przykładem obsługiwana przez TGV i ICE najnowsza linia z Paryża do Strasburga i dalej do Niemiec.

Polski projekt budowy sieci kolei dużych prędkości z powodzeniem może wpisać się w plany europejskie. Przewiduje się, że do 2020 r. w Europie łączna długość takich linii potroi się i przekroczy 15 tys. km. U nas już dzisiaj konieczne jest np. zwiększenie przepustowości linii z Warszawy do Poznania. Przeniesienie szybkiego ruchu na odrębną linię uwolniłoby tę istniejącą dla przewozów regionalnych i towarowych. Gdyby powstała planowana linia wysokich prędkości (tzw. Y) Warszawa — Łódź — Poznań/Wrocław, trasę z Warszawy do Poznania można byłoby pokonać w 1 godz. 35 minut, a do Wrocławia w 1 godz. 40.

Według wstępnego studium wykonalności, przygotowanego dla PKP PLK przez CNTK, budowa linii kolejowych dużych prędkości jest w Polsce koniecznością. Powinna rozpocząć się możliwie szybko, towarzysząc modernizacji linii istniejących w celu stworzenia spójnej sieci. Co ważne, nowe technologie, metody projektowania i organizacji prac budowlanych, a później eksploatacji linii, korzystnie wpłyną na rozwój całej gospodarki.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Andrzej Żurkowski

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Pomknijmy z większą prędkością