Pomoc w dostępie do danych

Wojciech Chmielarz
opublikowano: 14-03-2007, 00:00

Wiedza to klucz do sukcesu w biznesie. W jej zdobyciu pomagają nowoczesne systemy klasy business intelligence.

Systemy BI Business intelligence służy zdobywaniu wiedzy i pieniędzy

Wiedza to klucz do sukcesu w biznesie. W jej zdobyciu pomagają nowoczesne systemy klasy business intelligence.

Firma odzieżowa rozważa zatrudnienie dziesięciu nowych pracowników, aby obsłużyć rosnące grono klientów. Przy podejmowaniu decyzji kierownictwo firmy bierze pod uwagę potencjalne zyski oraz koszty zatrudnienia. I te dwie wartości jako tako zna. Wie natomiast niewiele o dynamice przyrostu liczby klientów w ciągu ostatnich miesiący (znajdują się w systemie CRM), kosztach szkolenia (dysponuje nimi dział kadr), kosztach wprowadzenia nowych kolekcji itd. Przyczyną nie jest brak dostępu do tych danych, ale ich rozproszenie. W konsekwencji firma decyduje się na zatrudnienie dziesięciu pracowników naraz, kiedy optymalnym scenariuszem byłoby zatrudnienie na początku sześciu osób, a kolejnych czterech dopiero w następnym kwartale. W efekcie przedsiębiorstwo zyskuje mniej, niż by mogło. Powielaniu takiego scenariusza mają zapobiec właśnie systemy business intelligence (BI).

Nowe perspektywy

— Narzędzia te z zasady służą agregacji, a więc gromadzeniu i przetwarzaniu danych, zbieranych w różnych systemach, np. finansowych, zarządzających transportem, ERP, CRM — słowem wszystkich rozwiązań informatycznych, którymi wspomaga się przedsiębiorstwo. To ich podstawowa cecha techniczna. Z drugiej strony, systemy BI służą do prognozowania przyszłości i odwzorowania stanu obecnego — tłumaczy Piotr Szczerbiak, menedżer w spółce Columbus Polska, firmy, która wdraża narzędzia BI w małych i średnich firmach.

— Zbierając dane z różnych, często niepołączonych ze sobą systemów informatycznych i zestawiając je razem, dokonując jednocześnie porównań, analiz czy innych operacji, BI pozwalają zainteresowanym spojrzeć na działanie firmy ze strony, której wcześniej nie mogli oni dostrzec — mówi Piotr Szczerbiak.

W przytoczonym wcześniej przykładzie firma odzieżowa nie znalazła optymalnego scenariusza właśnie dlatego, że potrzebne jej dane były rozproszone i trudno dostępne. Gdyby kierownictwo od razu do nich dotarło, najlepsza strategia zwiększenia zatrudnienia nasunęłaby się sama. Zawiodły procedury zbierania i udostępniania danych. I tutaj właśnie pojawia się miejsce na wdrożenie BI.

— Implementacja systemu business intelligence wpływa korzystnie na całą infrastrukturę informacyjną w firmie. Już samo rozpoczęcie projektu pozwala na weryfikację wielu procesów i procedur związanych z gromadzeniem i przetwarzaniem informacji. — mówi Sławomir Karpiński, prezes firmy Connect Distribution.

Ale to nie wszystko. Czasami wdrożenie przynosi wiele niespodzianek.

— Dzięki konieczności zdefiniowania potrzeb informacyjnych na poszczególnych szczeblach organizacji często odkrywamy, że część informacji jest niepotrzebna, a o niektórych sferach działania firmy w ogóle nie mamy pojęcia, mimo że dane na ten temat od lat są gromadzone w użytkowanych systemach. Już z tych przyczyn wdrożenie systemu BI przynosi wymierne korzyści w postaci oszczędności czasu i zwiększenia efektywności działań — dodaje Sławomir Karpiński.

Wiedza przedsiębiorstwa to suma wiedzy jej pracowników. I nie chodzi tu tylko o zarząd.

Dla wszystkich i na czas

— Celem wdrożenia systemów business intelligence jest podniesienie skuteczności podejmowania wszystkich działań. Dlatego z rozwiązania tego powinni korzystać wszyscy pracownicy. Systemy BI proponują na tyle szeroki zestaw narzędzi, np. generatory zapytań i raportów, aplikacje analityczne, kokpity menedżerskie, że dla każdego użytkownika możemy przygotować interfejs odpowiadający jego potrzebom informacyjnym — tłumaczy Sławomir Karpiński.

Powszechności dostępu odpowiada dostępność czasowa.

— Nocą, kiedy systemy źródłowe nie pracują z pełnym obciążeniem, systemy BI pobierają i opracowują zawarte w nich informacje. Tworzą własne bazy danych, porządkując je w sposób ułatwiający dostęp i optymalizujący prędkość dostępu. Celem tych rozwiązań jest przyjazna dla użytkownika prezentacja informacji. Skracając czas potrzebny na utworzenie niezbędnych raportów, dają wymierne korzyści i oszczędności — mówi Piotr Szczerbiak.

I oto cel wdrożenia systemów business intelligence: dostęp do wiedzy niezbędnej do podjęcia właściwej decyzji dla każdego pracownika, który jej potrzebuje, i o dowolnej porze.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Wojciech Chmielarz

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu