Pomorze na dobrym torze

opublikowano: 19-05-2016, 22:00

Pomorskie porty stawiają na inwestycje. Plany są ambitne

Za potencjał logistyczny województwa pomorskiego odpowiadają dwa główne porty — w Gdańsku i Gdyni, które od kilku lat intensywnie rozwijają swoją infrastrukturę. Kończąca się rozbudowa głębokowodnego terminala kontenerowego DCT w Gdańsku już w sierpniu 2016 r. podwoi jego zdolności przeładunkowe do 3 mln TEU (czyli kontenerów 20-stopowych).

— Niedawno zakończyła się także budowa terminala naftowego w porcie, który jednocześnie został objęty statusem wolnego obszaru celnego. Można na nim składować 375 tys. m sześc. ropy naftowej. Wkrótce ruszy też budowa głębokowodnego terminala masowego do przeładunku produktów rolnych o rocznej zdolności przeładunkowej 2,5 mln ton — mówi Łukasz Greinke, prezes Morskiego Portu Gdańsk.

Imponujący budżet

W gdańskim porcie ruszył także program inwestycyjny, który do 2020 r. pochłonie prawie 1 mld zł. Obejmie m.in. przebudowę 16 odcinków nabrzeży łącznej długości 5,8 km oraz pogłębienie kanału portowego w Porcie Wewnętrznym.

— Z kolei w głębokowodnej części portu planujemy przeprowadzić budowę i przebudowę ulic długości 7,2 km oraz torów długości 10 km, by polepszyć infrastrukturę kolejową i drogową na terenach portowych, doprowadzając ruch bezpośrednio pod bramy rozbudowujących się i prężnie działających tam terminali — tłumaczy Łukasz Greinke.

W sąsiedztwie terminala DCT w ubiegłym roku oddano do użytku nowoczesne centrum chłodnicze, w którym można składować w niskich temperaturach 36 tys. palet z produktami spożywczymi.

— Obiekt jest największą tego typu inwestycją zrealizowaną przez spółkę PAGO, specjalizującą się w obsłudze logistycznej produktów mrożonych. Na potencjalnych najemców z branży logistycznej i spedycyjnej czekają także nowoczesne biura w kompleksie wzniesionym przez gdańską spółkę miejską InvestGDA — mówi Przemysław Rot, kierownik referatu promocji gospodarczej Urzędu Miejskiego w Gdańsku.

Kolejowe udogodnienia

Duże znaczenie dla obsługi rosnących strumieni ładunków w Gdańsku ma przebudowa linii kolejowej z Pruszcza Gdańskiego do Portu Północnego. Inwestycja warta 370 mln zł powinna się zakończyć w sierpniu 2016 r. Dzięki niej sześciokrotnie zwiększy się przepustowość trasy.

— Gdański port skorzysta także na planowanym kosztem 850 mln zł projekcie rozbudowy linii dojazdowych do portu w Gdyni oraz modernizacji trasy Bydgoszcz — Gdynia. Poprawa parametrów, przepustowości oraz elektryfikacja linii kolejowych umożliwi skierowanie pociągów obsługujących port w Gdyni z ominięciem bardzo obciążonego odcinka Gdynia — Gdańsk — Tczew — mówi Przemysław Rot. Koszt inwestycji to ponad 1,6 mld zł, a planowanytermin jej realizacji to lata 2018-21.

Wciąż do przodu

Intensywnie rozwija się także Morski Port Gdynia.

— Przeładunki w naszym porcie systematycznie rosną — od 8,6 mln ton w 2000 r., do 18,2 mln ton w 2015 r. Niezależnie od krótkookresowych wahań związanych z cyklicznością koniunktury gospodarczej jest to wzrost stabilny i zbudowany na trwałych podstawach. Zgodnie z naszą strategią w 2027 r. przeładunki sięgną 32 mln ton — mówi Janusz Jarosiński, prezes Morskiego Portu Gdynia. W 2015 r. firma zakończyła realizację przyjętej w 2003 r. strategii z programem inwestycyjnym wartości ponad miliarda złotych.

— W ramach tego programu pogłębiono o ponad dwa metry akweny portowe i zmodernizowano pięć nabrzeży, tworząc głębokowodne stanowiska cumownicze dla statków kontenerowych i masowych typu baltmax. Na nowo zbudowano układ drogowy na terenie portu i gruntownie zmodernizowano infrastrukturę kolejową — wymienia Janusz Jarosiński.

Zapewnia, że Port Gdynia jest dobrze przygotowany do obsługi rosnących potoków ładunkowych, w tym w najnowocześniejszych technologiach intermodalnych.

— Kluczowe zadania na najbliższe lata są związane z poprawą infrastruktury dostępowej — zarówno od strony wody, gdzie potrzebne jest dalsze pogłębienie akwenów portowych, jak też rozbudowy dostępu drogowego i kolejowego — mówi prezes Morskiego Portu Gdynia. © Ⓟ

KURS NA ZMIANY: W 2015 r. zakończyliśmy program inwestycyjny o wartości ponad 1 mld zł. Pogłębiliśmy o ponad dwa metry akweny portowe i zmodernizowaliśmy pięć nabrzeży, tworząc głębokowodne stanowiska dla statków kontenerowych i masowych — mówi Janusz Jarosiński, prezes Morskiego Portu Gdynia. [FOT. T. URBANIAK]

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Anna Gołasa

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu