Ponad 10 mld zł na drogi krajowe w Podlaskiem

opublikowano: 08-01-2007, 15:45

Ponad 10 mld zł ma kosztować budowa 350 km nowych dróg krajowych oraz modernizacja już istniejących w Podlaskiem.

Ponad 10 mld zł ma kosztować budowa 350 km nowych dróg krajowych oraz modernizacja już istniejących w Podlaskiem - poinformował w poniedziałek dyrektor białostockiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) Tadeusz Topczewski.

Większość inwestycji ma być zrealizowana do roku 2013.

Koncepcję "Nowoczesne drogi Podlasia w warunkach zrównoważonego rozwoju" Topczewski przedstawił w Podlaskim Urzędzie Wojewódzkim w Białymstoku na spotkaniu z projektantami i samorządowcami. Dokument przygotowano w oparciu o zatwierdzony przez rząd program budowy dróg ekspresowych.

Program zakłada budowę dróg ekspresowych: S-8 (Warszawa-Białystok- Augustów-Suwałki-Budzisko), S-19 (Białystok-Lublin-Rzeszów). Obecnie są to drogi krajowe. Do standardów drogi ekspresowej ma być także podniesiony fragment drogi krajowej nr 61 Łomża-Zambrów.

"Jest to niezwykle ambitny program - ponad 350 km nowych dróg ekspresowych, dwujezdniowych. Jest to szansa, jakiej to województwo nie miało" - powiedział Topczewski.

Pieniądze mają pochodzić głównie z funduszy unijnych, m.in. programu dla Polski Wschodniej, programu Infrastruktura i Środowisko. Ze środków krajowych ma być przeznaczone 40 proc. - poinformował Topczewski.

Drogi S-8 i S-19, biegnące wzdłuż wschodniej granicy - nazywane szlakiem drogowym czterech krajów "Północ-Południe" - mają być w przyszłości fragmentem szlaku z Helsinek przez Polskę, Słowację na Węgry. Łączny koszt inwestycji na polskim odcinku to 7,8 mld zł. Fragment S-8 z Białegostoku w stronę Warszawy, do granicy województw, wyceniono na 2,3 mld zł.

Jeszcze w tym roku ma rozpocząć się budowa obwodnic Augustowa i Wasilkowa oraz modernizacja drogi nr 8 na odcinku Białystok- Katrynka. Następne inwestycje to modernizacja "ósemki" na odcinku Białystok-Jeżewo, budowa obwodnicy Zambrowa, Sztabina i Suchowoli. Drogowcy czekają na wydanie pozwoleń na budowę obwodnic Augustowa i Wasilkowa.

O zmianę przebiegu obwodnicy Augustowa walczą organizacje ekologiczne. Ekolodzy podkreślają, że obwodnica prowadzona przez dolinę rzeki Rospudy zniszczy cenne przyrodniczo miejsce. Za jak najszybszą budową opowiadają się natomiast mieszkańcy Augustowa.

W grudniu 2006 r. Komisja Europejska (KE) uznała, że "kontrowersyjna budowa obwodnicy Augustowa przez dolinę Rospudy jest sprzeczna z prawem unijnym" w zakresie ochrony środowiska. KE wysłała Polsce oficjalne upomnienie w tej sprawie. KE uważa, że prace nad budową obwodnicy powinny być wstrzymane do czasu wyjaśnienia wątpliwości. Dolina Rospudy jest bowiem wpisana do Europejskiej Sieci Ekologicznej Natura 2000 jako teren specjalnej ochrony ptaków. KE podkreślała, że jeśli prace będą kontynuowane, Polska nie otrzyma wsparcia finansowego z UE, a nawet nałożone będą kary.

Dyrektorzy z GDDKiA w Białymstoku podkreślali wielokrotnie, że inwestycja będzie realizowana wyłącznie ze środków Krajowego Funduszu Drogowego. GDDKiA zapewnia, że budowa obwodnicy Augustowa przez Dolinę Rospudy nie narusza ani polskich, ani europejskich przepisów dotyczących ochrony środowiska.

W 2006 roku w Podlaskiem zmodernizowano 127,5 km dróg za 196 mln zł.
DI, PAP

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane