Ponad 1,5 mln złotych dla powodzian

Partnerem publikacji jest BNP Paribas
opublikowano: 2024-10-06 20:00

Od pierwszych dni katastrofy Bank BNP Paribas uruchomił zbiórkę na rzecz poszkodowanych, do której można dołączyć przez aplikację GOmobile, bankowość elektroniczną GOonline lub poprzez bezpośrednie wpłaty.

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Początkowo zbiórka miała trwać do końca września, jednak zdecydowano się ją wydłużyć do 10 października. Zebrane środki trafiają do lokalnych organizacji niosących pomoc humanitarną na miejscu. Do tej pory w ramach zbiórki zebrano 850 tys. zł.

Bank na start zbiórki przekazał 500 tys. zł, w tym 300 tys. zł na rzecz Polskiego Czerwonego Krzyża, 100 tys. zł na rzecz Funduszu Lokalnego Masyw Śnieżnika oraz 100 tys. zł na rzecz Stowarzyszenia Tratwa. Akcję wsparła również Grupa BNP Paribas, przekazując 50 tys. euro.

Szczególną troską objęto także klientów banku z Nysy, Brzegu, Kłodzka i okolic. Na bieżąco powiadamiano ich poprzez wiadomości SMS i push w aplikacji o najbliższych otwartych i zastępczych placówkach, z których mogą skorzystać na czas niedostępności placówek w swoich miastach. Dodatkowo od 16 do 29 września bank nie pobierał prowizji za wypłaty ze wszystkich krajowych bankomatów, które realizowane były kartami debetowymi wydanymi do rachunków prowadzonych we wskazanych centrach klienta. W tym okresie nie pobierano też prowizji od wypłat w kasach bankowych realizowanych we wskazanych centrach klienta. Klienci mogli zapoznać się z pełną listą wytypowanych placówek na stronie banku.

W tym trudnym czasie, ale i na co dzień Bank BNP Paribas nieustająco zachęca klientów do załatwiania spraw poprzez aplikację GOmobile lub bankowość elektroniczną GOonline. Wiele z nich nie wymaga wizyty w placówce.

Bank ze zrozumieniem podchodzi również do klientów — kredytobiorców. Od pierwszych dni katastrofy, zanim pojawiły się rozwiązania rządowe, poszkodowany na skutek powodzi klient mógł zgłosić do banku trudność spłaty kredytu. Po rozpoznaniu sytuacji proponowano mu adekwatne rozwiązanie, np. okresową zmianę harmonogramu czy zawieszenie spłaty rat. Indywidualnie podchodzono też do sytuacji, gdy klient już wcześniej zalegał z ratą.

3 października Prezydent RP podpisał ustawę o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi oraz niektórych innych ustaw, która wprowadza zmiany w Funduszu Wsparcia Kredytobiorców i obejmuje pomocą tylko klientów spłacających kredyt mieszkaniowy. Natomiast sektor bankowy, korzystając z doświadczeń z okresu pandemii covid-19, po raz kolejny podjął działania zmierzające do opracowania analogicznego jak wówczas moratorium pozaustawowego przewidującego odroczenie spłaty kredytu na wniosek klientów dotkniętych, tym razem, skutkami powodzi. Co ważne, rozwiązanie sektorowe obejmuje nie tylko kredyty mieszkaniowe i dotyczy także kredytobiorców mikro, małych przedsiębiorców i podmiotów prowadzących działalność rolniczą, którzy ponieśli szkody majątkowe lub utracili pracę bądź główne źródło dochodu w wyniku powodzi lub jej bezpośrednich następstw.

Klienci Banku BNP Paribas mogą już składać wnioski o wsparcie z ustawy FWK, czyli skorzystać z pomocy dla osób spłacających kredyt mieszkaniowy. Nad drugim rozwiązaniem (odroczeniem na 3 miesiące dla wszystkich kredytów) trwają prace i niebawem zostanie ono udostępnione klientom.

To nie pierwsza sytuacja, w której bank wychodzi naprzeciw osobom dotkniętym trudną sytuacją życiową. Tak było również w 2022 r., kiedy w potrzebie znaleźli się obywatele Ukrainy. Poza wsparciem finansowym i uruchomieniem specjalnego funduszu solidarnościowego przez Fundację BNP Paribas w banku już kilka dni po wybuchu wojny uproszczono proces otwierania kont dla osób, które nie miały żadnej relacji z Polską, takich jak praca czy miejsce zamieszkania. Bank zaoferował m.in. specjalne Konto na Teraz, przeznaczone dla uchodźców, którzy nie posiadali odpowiednich dokumentów do otwarcia standardowego konta. Krokiem naprzeciw potrzebom Ukraińców były także promocje na przelewy kierowane na konta w ukraińskich bankach i wypłaty gotówki. W ten sposób ułatwiano uchodźcom odnalezienie się w nowym otoczeniu po nierzadko błyskawicznej wyprowadzce oraz wspieranie bliskich, którzy zostali w kraju ogarniętym konfliktem. Z myślą o osobach niemówiących po polsku zapewniono dokumentację w języku ukraińskim, obsługę w tym języku w wytypowanych oddziałach oraz specjalną infolinię. Bank zaoferował też klientom — uchodźcom porady w zrozumieniu wielu aspektów życia w Polsce.