POPULARNOŚĆ OPRACOWAŃ NIE SPADA

Grażyna Sobolewska
opublikowano: 2000-04-06 00:00

POPULARNOŚĆ OPRACOWAŃ NIE SPADA

Według umiarkowanie optymistycznej prognozy, okres hossy na rynku literatury profesjonalnej potrwa jeszcze co najmniej kilkanaście lat. Ta dziedzina działalności wydawniczej zbiera najobfitsze plony zrodzone ze zderzenia marzeń o wolnorynkowym dostatku z rzeczywistością. Po szoku, jaki wywołały pierwsze wskaźniki bezrobocia, zapanował niespotykany w naszych dziejach pęd do wiedzy.

W porównaniu z rokiem 1990 trzykrotnie wzrosła liczba studiujących, i tak w roku szkolnym 1998/99 Główny Urząd Statystyczny doliczył się blisko 1,3 mln żaków na wszystkich wydziałach. Najbardziej oblegane są kierunki związane z biznesem i zarządzaniem, na których liczba studentów we wszystkich typach szkół wzrosła trzykrotnie, oraz kierunki prawnicze, na których studiuje 4,5 tys. osób.

Ilu potencjalnych czytelników literatury fachowej kształci się w szkołach policealnych i na wszelkiego rodzaju kursach, nie sposób zliczyć. Nawet absolwenci legitymujący się stosownym dyplomem musieli zakasać rękawy i szybko uzupełnić wiedzę, bo wraz z gospodarką rynkową wykształciły się całe obszary wiedzy, której nie obejmował program ich studiów .

Podaż teoretyków

Na początku lat dziewięćdziesiątych specjalistów od marketingu, reklamy, sprzedaży czy bankowości można było w naszym kraju szukać ze świecą. Dziś każda szanująca się uczelnia dysponuje wykwalifikowaną kadrą i szeroko otwiera podwoje przed spragnionymi wiedzy (za którą trzeba oczywiście płacić).

Pracownicy naukowi chwycili za pióra, i dochody, jakich nie zapewni im żadna reforma oświaty, osiągają sami, bez państwowej łaski. Nazwiska i tytuły naukowe autorów zobowiązują, a więc mimo produkcji masowej niezwykle rzadko można natknąć się na bubel, nie do końca przemyślany i dopracowany.

Wymagająca Unia

Czynnikiem nadal nakręcającym koniunkturę jest porządkowanie polskiego systemu prawnego i dostosowanie go do uregulowań obowiązujących w Unii Europejskiej. Na dobrą sprawę proces ten jeszcze się nie rozpoczął, a więc wydawnictwa nadal będą czujnie obserwować prace legislatorów, zaglądać przez ramię członkom komisji sejmowych, aby natychmiast po ukazaniu się ustawy, na rynku pojawił się odpowiedni komentarz.

Szybciej czy lepiej

Przedsiębiorcy chętnie korzystają z oferty wydawnictw wymiennokartkowych, które szybko reagują na każdą najmniejszą zmianę w prawie pracy, podatkach. Treść jest zwykle porównywalna z wydawnictwami książkowymi, ale niestety formie jeszcze daleko do doskonałości.

Wydawcy literatury fachowej nie muszą zabiegać o klientów, oszczędzają na reklamie i promocji. Choć kilka milionów potencjalnych czytelników czeka na świeżą dostawę do księgarni, nie ma to żadnego wpływu na ceny książek. Kilkusetstronicowe opracowanie w miękkiej okładce to wydatek od kilku do kilkudziesięciu złotych w zależności od tematu.

Grażyna Sobolewska

PROSTE PRZEŁOŻENIE: Pęd do wiedzy przekłada się wprost na zapotrzebowanie na fachowe książki. W szczególnie uprzywilejowanej pozycji są wydawcy literatury prawno-ekonomicznej, choćby i dlatego, że czytelnicy publikacji z tego segmentu (zwłaszcza przedsiębiorcy) dysponują sporym budżetem, który mogą przeznaczyć na zakupy. fot. Borys Skrzyński