Popyt za granicą rośnie kosztem cen

Sylwia WedziukSylwia Wedziuk
opublikowano: 2014-04-14 00:00

Zainteresowanie nieżywnościowymi produktami konsumenckimi za granicą wzrosło. A firmy rzuciły się do obniżek cen.

Rosną wydatki konsumentów na produkty nieżywnościowe, m.in. sprzęt RTV i AGD na zagranicznych rynkach — wynika z raportu Atradiusa Market

Monitor, analizującego rynek w Niemczech, Włoszech, Hiszpanii, Wielkiej Brytanii, a także Brazylii, Chinach, Japonii i Kanadzie. Większe zainteresowanie konsumentów spowodowało jednak, że firmy starające się o utrzymanie wyższej sprzedaży i pozycji rynkowej obniżyły marże. Walka z tym trendem będzie dla nich największym wyzwaniem na najbliższy rok.

Wspomniany trend był najbardziej widoczny w Niemczech, gdzie wzrost konsumpcji będący pozytywnym sygnałem ożywienia gospodarczego został w dużej mierze osiągnięty poprzez redukcję cen, a co za tym idzie, niższe marże. Po ubiegłorocznym wzroście o 1 proc. oczekuje się, że konsumpcja prywatna w Niemczech urośnie w tym roku o ok. 1,4 proc. Podobnie w Chinach, gdzie postępująca urbanizacja oraz wzrost zamożności w Chinach, zwłaszcza wśród młodych specjalistów, napędzają zapotrzebowanie na sprzęt AGD i meble, ale silna konkurencja w tym kraju wywiera presję na wysokość marży. Wzrost sprzedaży detalicznej Atradius zaobserwował także w Japonii. Dotyczył on głównie sprzętu AGD, urządzeń energooszczędnych oraz elektroniki.

W Hiszpanii wskaźniki zaufania konsumentów nie są jeszcze na relatywnie wysokim poziomie, ale istnieją duże szanse, że sytuacja w tym roku się poprawi. Poprawy można się spodziewać także we Włoszech. Wpłynie na nią malejąca liczba upadłości firm, a tym samym spadek bezrobocia. Natomiast w Wielkiej Brytanii zainteresowanie dobrami z sektora produktów konsumenckichnieżywnościowych prawdopodobnie wzmocni odrodzenie sektora mieszkaniowego. W Kanadzie stabilna sytuacja może zostać zachwiana przez wzrost bezrobocia i osłabienie dolara kanadyjskiego, a rynek Brazylii będzie musiał się zmierzyć z wygaszeniem programu zachęt podatkowych, który miał na celu stymulowanie popytu wewnętrznego.