Port Gdańsk stawia na rozwój

Materiał partnera
opublikowano: 09-11-2020, 16:52
aktualizacja: 10-11-2020, 09:05

Port Gdańsk realizuje wielomilionowe inwestycje. To kolejny krok największego polskiego portu w kierunku podwyższenia standardów obsługi, zwiększenia konkurencyjności oraz dalszego umacniania pozycji na Bałtyku. Inwestycja jest współfinansowana w 85 proc. przez Unię Europejską z instrumentu CEF („Connecting Europe Facility” – „Łącząc Europę”).

Na atrakcyjność Portu w oczach kontrahentów, kluczowy wpływ ma infrastruktura dostępowa od strony lądu. Dlatego Port Gdańsk swoje inwestycje koncentruje m.in. na doprowadzeniu ruchu kolejowego oraz samochodowego do terminali przeładunkowych, zlokalizowanych w Porcie Zewnętrznym. W ramach projektu współfinansowanego przez Unię Europejską pn. „Rozbudowa i modernizacja sieci drogowej i kolejowej w Porcie Zewnętrznym” realizowane są cztery zadania: rozbudowa układu komunikacyjnego, rozbudowa dojazdu do DCT (największego terminalu kontenerowego na Bałtyku), przebudowa ul. Budowniczych Portu Północnego oraz budowa parkingu dla pojazdów ciężarowych na 86 stanowisk. Łącznie wybudowanych lub przebudowanych zostanie 7,2 km dróg, 10 km nowych torów i 7 obiektów inżynieryjnych, w tym wiadukty i przepusty osłonowe.

Tory kolejowe, drogi i ulice

Przedsięwzięcie to jest jedną z największych inwestycji drogowo-kolejowych realizowanych obecnie przez ZMPG S.A. Swoim zasięgiem obejmuje nie tylko modernizację istniejących już obiektów infrastrukturalnych, ale także budowę nowych, których celem jest poprawa dostępności drogowo-kolejowej do poszczególnych baz i terminali zlokalizowanych w głębokowodnej części portu.

Część robót, szczególnie kolejowych, udało się zamknąć przed zakładanym terminem. Na ukończeniu są prace budowlane związane z rozbudową ulicy Kontenerowej, Budowniczych Portu Północnego, Poinca i powstaniem parkingu dla samochodów ciężarowych. Zasadniczy zakres prac zostanie odebrany na przełomie roku i do wykonania pozostaną tylko pojedyncze najbardziej skomplikowane techniczne elementy infrastruktury. Zakończenie całości prac planowane jest w połowie przyszłego roku.

- Celem tej inwestycji jest podwyższenie parametrów geometrycznych istniejących dróg i torów kolejowych, ale także budowa znacznej ilości nowej infrastruktury. Liczymy na to, że dzięki niej będziemy w stanie sprostać wymaganiom wynikającym z rosnących potrzeb naszych kontrahentów. Powstała infrastruktura jest kluczowa z punktu widzenia rozwoju i obserwowanego rok do roku wzrostu znaczenia transportu multimodalnego – mówi Lech Paszkowski, dyrektor Działu Rozwoju i Inwestycji Portu Gdańsk.

Koszty kwalifikowane inwestycji to 28,7 mln EUR.

Tory wodne i nabrzeża

Zakrojone na szeroką skalę inwestycje są realizowane także w samym porcie. Projekt „Modernizacja toru wodnego, rozbudowa nabrzeży oraz poprawa warunków żeglugi w Porcie Wewnętrznym w Gdańsku” - to jeden z najważniejszych projektów inwestycyjnych realizowanych obecnie przez Zarząd Morskiego Portu Gdańsk SA.

- Rozbudowa infrastruktury portowej, w tym pogłębienie i regulacja toru wodnego oraz modernizacja większości nabrzeży w celu umożliwienia pogłębienia, a także podniesienia parametrów, poprawi dostępność do wewnętrznej części Portu Gdańsk dla większych statków, a także jakość ich obsługi. Naszym celem jest też dostosowanie Portu do zmieniającej się struktury obsługi ładunkowej. Dzięki tej inwestycji zostaną podniesione parametry nawigacyjne toru wodnego, a to znacznie poprawi bezpieczeństwo żeglugi w Porcie Wewnętrznym. Po zakończeniu inwestycji, kanał portowy zyska na szerokości i głębokości, umożliwiając dostęp do Portu Wewnętrznego dla większego zakresu jednostek, zapewniając statkom bezpieczne warunki nawigacyjne. Rozbudowa nabrzeży doprowadzi m.in. do wydłużenia ich linii cumowniczych i poprawienia parametrów technicznych – wyjaśnia Lech Paszkowski.

Nieruchomości
Najważniejsze informacje z branży nieruchomości mieszkaniowych i komercyjnych. Wiadomości, komentarze i analizy rynkowe.
ZAPISZ MNIE
×
Nieruchomości
autor: Dominika Masajło, Paweł Berłowski
Wysyłany raz w tygodniu
Najważniejsze informacje z branży nieruchomości mieszkaniowych i komercyjnych. Wiadomości, komentarze i analizy rynkowe.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Ta wieloletnia inwestycja obejmuje swoim zakresem nabrzeża: Oliwskie, Ziółkowskiego, Obrońców Poczty Polskiej i Mew, Zbożowe, Wisłoujście, Dworzec Drzewny oraz odcinki nabrzeży: Wiślanego, Szczecińskiego, BON, o łącznej długości prawie 5 km, oraz 7-kilometrowy tor wodny Portu Wewnętrznego. Przebudowa nabrzeża Dworzec Drzewny umożliwi włączenie go do eksploatacji i nadanie mu charakteru nabrzeża uniwersalnego. Z kolei dzięki modernizacji toru wodnego, zwiększy się dopuszczalne zanurzenie statków wchodzących do portu wewnętrznego. W kanale portowym będą mogły być obsługiwane jednostki do 250 m długości, szerokości 35 m i zanurzeniu 10,6 m. Natomiast na Kanale Kaszubskim docelowo obsługiwane będą statki o długości do 190 m, szerokości 25 m i zanurzeniu 9,35 m.

Znaczna część tych zadań została już wykonana lub jest w decydującej fazie realizacji. Zakończenie i odebranie całości robót planowane jest na drugą połowę roku 2021.

Dzięki realizowanym inwestycjom Port będzie mógł przyjmować większy zakres jednostek pływających, a czas obsługi zarówno statków jak i ładunków będzie krótszy, co przyczyni się do obniżenia koszów i wzrostu konkurencyjności Portu.

Koszty kwalifikowane tego przedsięwzięcia sięgają ponad 110 mln EUR.

„Modernizacja toru wodnego, rozbudowa nabrzeży oraz poprawa warunków żeglugi w Porcie Wewnętrznym w Gdańsku” — 2015-PL-TM-0413-W
„Rozbudowa i modernizacja sieci drogowej i kolejowej w Porcie Zewnętrznym w Gdańsku” — 2015-PL-TM-0372-M
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane