Port Gdański Eksploatacja dla spółki z Malty

  • Emil Górecki
opublikowano: 20-11-2014, 00:00

PKP Cargo i Węglokoks obejdą się smakiem. Port wysyłający w świat polski węgiel trafi w ręce zagranicznego funduszu.

Zarząd Morskiego Portu Gdańsk (ZMPG) zakończył negocjacje i osiągnął z maltańskim Mariner Capital Limited porozumienie o sprzedaży Portu Gdańskiego Eksploatacja (PGE). Poinformował w komunikacie, że strony przystąpiły do realizacji kolejnych procedur przewidzianych w procesie sprzedaży.

— Procedura trwa, z tego względu nic więcej nie możemy powiedzieć — mówi Janusz Kasprowicz, rzecznik ZMPG. Decyzja to afront wobec konsorcjum Węglokoksu i PKP Cargo, dla którego zakup portu był jednym z największych projektów akwizycyjnych.

Konsorcjum wcześniej było uważane za faworyta, ale miesiąc temu wyłączność negocjacyjna przypadła spółce zarejestrowanej na Malcie. Zarząd ZMPG wskazywał wówczas, że polskie konsorcjum jeszcze z gry nie wypadło.

— Choć nie jest to jeszcze formalny koniec procesu prywatyzacji, jesteśmy nieco zaskoczeni decyzją zarządu portu. Mamy mocną ofertę i strategię, która z jednej strony gwarantuje stabilną przyszłość PGE, a z drugiej — otwiera nowe możliwości rozwoju dla dwóch polskich spółek, będących liderami w swoich branżach — mówi Mirosław Kuk, rzecznik PKP Cargo.

Od komentarza wstrzymała się Marzena Mrozik, rzeczniczka Weglokoksu. Obu spółkom zależało na PGE, ponieważ to okno na świat dla polskiego górnictwa. Tu przeładowuje się 1,5 mln ton węgla rocznie, czyli jedną trzecią tego surowca trafiającego na gdańskie wybrzeże. Do tego dodać należy całą przypływającą do Gdańska rudę żelaza (12,5 mln ton rocznie) i 773 tys. ton zboża.

To, czy port trafi ostatecznie w ręce maltańskiej spółki, będzie zależało od zatwierdzenia decyzji przez radę nadzorczą i ostatecznie — przez ministra skarbu.

Z naszych informacji wynika, że decyzja sprzed miesiąca o wyłączności negocjacyjnej dla Marinera wywołała zaskoczenie w rządzie, bo o tej spółce niewiele było wiadomo. Niedawno wyemitowała obligacje wartości 35 mln EUR, z czego 20 mln EUR przeznaczono na refinansowanie, resztę na akwizycje. Zarządza terminalami w łotewskiej Rydze, Wenecji i Albanii.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Emil Górecki

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu