Portret polskiej e-konsumentki

Młoda, z dużego miasta i dobrze wykształcona — tak Ceneo.pl opisuje typową klientkę e-sklepów. Jakie są zakupowe preferencje Polek?

Jedynie 7,9 proc. ankietowanych przez Ceneo.pl kobiet zadeklarowało, że nie robi zakupów w internecie. Pozostałe zamówienia w e-sklepach składają kilka razy w roku (55,3 proc.), kilka razy w miesiącu (32,7 proc.) lub nawet kilka razy w tygodniu (2,9 proc.). Typową e-klientką jest mieszkanka dużych miast, która ma wyższe wykształcenie. W sieci szuka głównie odzieży, obuwia i dodatków (76 proc. respondentek), jest też zainteresowana artykułami z kategorii „dom i wnętrze” (44,5 proc.) oraz „zdrowie i uroda” (43,7 proc.).

Kobiety w internecie chętnie oglądają też książki i płyty — taką deklarację złożyło 39 proc. ankietowanych, oraz artykuły dla dziecka (33 proc.). A co rzeczywiście kupują? Właśnie ubrania — 56,7 proc. — Polki w sklepach internetowych poszukują głównie modnych ubrań, a jednocześnie innych niż te, które można kupić w sieciowych butikach. Widać, że coraz odważniej ubierają się w internecie. Zwracają uwagą na fason, kolor, materiał, z którego są wykonane, w dalszej kolejności kierują się ceną — twierdzi Milena Bieńkowska, stylistka i właścicielka sklepu MagiaSzafy.pl.

Natomiast z dużym dystansem podchodzą do kupna leków przez internet (obawia się tego ok. 60 proc. klientek). W ubiegłorocznym badaniu na tym miejscu widniała żywność. Nadal duża część konsumentek na pytanie, czego by nie kupiła w sieci, mówi o butach (35,8 proc.). Obawa dotyczy ograniczonych możliwości dobrania odpowiedniego rozmiaru.

— Zaryzykuję stwierdzenie, że kobiety dość znacząco różnią się od mężczyzn, jeśli chodzi o podejście do zakupów online, ze szczególnym uwzględnieniem zakupów odzieży i obuwia. Bardziej identyfikują się z marką, są skore do wyrażania pochwał pod adresem sprzedawcy. Więcej czasu spędzają na zakupach. Kobiety zdecydowanie bardziej nastawione są na zakupy nowości, w tym przypadku często przestają zwracać uwagę na cenę produktów — mówi Wojciech Tomaszewski, dyrektor ds. marketingu i e-commerce w Answear.com. Ale co istotne, wcale nie są nadmiernie rozrzutne. 54 proc. ankietowanych przez Ceneo.pl pań na jednorazowe zakupy ubrań, obuwia czy dodatków wydaje do 300 zł. Co trzecia klientka deklaruje, że mieści się w kwocie do 100 zł. Badanie zostało przeprowadzone na grupie 1600 respondentów, z czego kobiety stanowiły blisko 56 proc. Realizowano je w kwietniu 2013 r.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Anna Bełcik

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Firmy / Portret polskiej e-konsumentki