W kwietniu tego roku wyeksportowaliśmy ponad 700 tys. ton zbóż. Mirosław Marciniak, analityk InfoGrain, szacuje, że od początku sezonu, czyli od lipca 2022 r., polskie porty przeładowały 4,7 mln ton produktów agro, średnio 520 tys. ton miesięcznie. W sumie możliwości portów szacuje na 6-6,5 mln ton. Potrzeby są znacznie większe. Sam tranzyt z Ukrainy w najbliższych miesiącach jest szacowany na 4-5 mln ton, a trzeba także upłynnić nieco towarów z silosów, by przygotować miejsce na nowe zbiory. Portal spożywczy UkrAgroConsult podał, że Komisja Europejska podwyższyła tegoroczne prognozy zbioru pszenicy i rzepaku. Obniżyła prognozy dostaw kukurydzy i soi, ale i tak będą one wyższe niż w ubiegłym roku.
W Gdańsku przeładunki miały spaść, ale wzrosną
Porty szykują się więc do kampanii zbożowej. Port Gdański Eksploatacja (PG Eksploatacja) w sprawozdaniu z działalności za 2022 r. założył wprawdzie spadek przeładunku towarów agro, ale obecnie zapowiada wzrost.
Takiej skali przeładunków pasz i zboża spodziewał się w tym roku PG Eksploatacja wobec 457 tys. ton w 2022 r.
- PG Eksploatacja poprzez działania optymalizacyjne zwiększy przeładunek towarów agro. Zakupione dodatkowe urządzenia przeładunkowe - takie jak Shiploader, czyli maszyna o bardzo dużej wydajności do szybszego załadunku zboża na statki, oraz ładowarki, koparki, wózki widłowe do rozładunku kontenerów ze zbożem - pozwolą na sprawne zwiększenie możliwości przeładunkowych. Spółka w pełni uczestniczy w procesie zwiększonego eksportu polskiego zboża, ale równocześnie rozmawia z eksporterami ukraińskimi, co w przyszłości przełoży się na przyjęcie dostaw z Ukrainy – zapewnia Małgorzata Kaliszewska, rzecznik Zarządu Morskiego Portu Gdańsk, do którego należy PG Eksploatacja.
Podkreśla, że spółka przeładowała w ostatnich miesiącach 200 tys. ton różnych towarów z Ukrainy, np. stalowych.

OTL zapowiada tłuste lata
Produkty zbożowe napędzają także przeładunki w terminalach OT Logistics, który również inwestuje w rozwój potencjału. W Gdyni, gdzie dominują towary agro, w I kwartale zwiększył przeładunki o 73 proc. w stosunku do tego samego okresu 2022 r., głównie dzięki wysyłaniu na eksport płodów rolnych oraz importowi węgla.
Weź udział w “XX Forum Polskich Menedżerów Logistyki - POLSKA LOGISTYKA” >>
- Perspektywy dla przeładunku zbóż wyglądają bardzo obiecująco. Wzrasta produkcja krajowa przy równoczesnym spadku konsumpcji wewnętrznej, więc nadwyżka musi zostać skierowana na rynki zagraniczne. Tranzyt zboża z Ukrainy zwiększa wolumen, który muszą obsłużyć polskie porty. Zarówno pierwszy, jak i drugi czynnik zaczynają kształtować długoterminowy trend, który otwiera duże szanse dla polskich terminali w zakresie logistyki produktów agro na najbliższe lata – prognozuje Kamil Jedynak, prezes OT Logistics.