Postaramy się rozwinąć handel

Małgorzata Birnbaum
opublikowano: 2003-05-30 00:00

Wejście Polski do Unii Europejskiej usunie bariery w przepływie towarów i kapitału oraz poprawi standard życia, co przełoży się na wzrost popytu. Dlatego spodziewamy się, że znacznie wzrośnie wymiana handlowa między naszymi krajami. Polska szybko się rozwija i staje się atrakcyjnym krajem zarówno do zamieszkania, jak i do robienia interesów. Członkostwo w UE daje szansę na zmniejszenie przepaści dzielącej Polskę od krajów UE. Grecja oczekuje, że w przyszłości Polska będzie dla niej bardzo ważnym rynkiem i partnerem handlowym.

Wprowadzenie prawa unijnego na pewno przyczyni się do stworzenia jeszcze korzystniejszego klimatu inwestycyjnego w Polsce. Greckie firmy, które zainwestowały tutaj, rozwijały się dotychczas dobrze, a możliwości, które oferuje jeszcze rynek, wyglądają obiecu- jąco.

Dobrobyt i jedność społeczna w Europie zależą w dużym stopniu od wspólnych wysiłków starych i nowych krajów członkowskich, zmierzających do zwiększenia wzrostu gospodarczego i zatrudnienia, kontynuacji i pogłębiania reform strukturalnych, które są konieczne, by wzmocnić potencjał europejskich gospodarek oraz zapewnić stabilność finansów publicznych. Te wysiłki pomogą stworzyć korzystniejszą atmosferę, promować przedsiębiorczość i konkurencyjność oraz zachęcać do tworzenia małych firm, poprzez wsparcie ich innowacyjności. Polska będzie mogła skorzystać z większych możliwości inwestycyjnych, łagodniejszych przepisów w wymianie handlowej, nowych miejsc pracy i wzrostu jakości życia.

Wartość wymiany handlowej między Polską a Grecją, szczególnie jeśli chodzi o eksport z Grecji, nie jest zadowalająca. Obie strony powinny się starać stworzyć popyt dla greckich produktów. Można to osiągnąć dzięki promocji i — przede wszystkim — udziałowi w międzynarodowych targach organizowanych w Polsce, rekla-mie, akcjach w sklepach i częstszych wizytach greckich eksporterów.

Ponieważ standard życia w Polsce szybko rośnie, oprócz produktów tradycyjnie eksportowanych, akcje promocyjne powinny obejmować różne śródziemnomorskie towary oraz greckie produkty przemysłowe.

Sophie Papadimitriou radca handlowy Grecji