Potrzebny wspólny rynek błękitnego paliwa

Barbara Warpechowska
opublikowano: 2013-10-25 00:00

Grupa Wyszehradzka powinna zbudować jeden obszar handlu gazem — wynika z raportu Ośrodka Studiów Wschodnich.

Żaden z krajów Grupy Wyszehradzkiej oddzielnie nie spełnia europejskich zaleceń dotyczących GTM (Gas Target Model) — piszą autorzy raportu Ośrodka Studiów Wschodnich.

Został przygotowany we współpracy z centrami analitycznymi innych krajów Grupy Wyszehradzkiej (V4). Zgodnie z zaleceniami GTM, dla zapewnienia odpowiedniej konkurencyjności i płynności pojedynczy obszar powinien obejmować rynek o zużyciu co najmniej 20 mld m sześc. gazu rocznie, zaopatrywany z co najmniej trzech niezależnych źródeł i o stosunkowo niskim stopniu koncentracji.

Polska, Czechy, Słowacja i Węgry łącznie zużywają ponad 41 mld m sześc. błękitnego paliwa. Integracja rynku wymaga jednak wielu inwestycji. Za kluczowy element budowy jednego obszaru handlowego — zgodnie z tzw. Road Map zaakceptowaną przez premierów krajów V4 w czerwcu 2013 r.

— uważa się gazowy korytarz północ — południe, czyli połączenie terminali LNG w Świnoujściu i planowanego na chorwackiej wyspie Krk. Dla Polski, oprócz terminalu LNG w Świnoujściu, najważniejszy jest interkonektor ze Słowacją i zwiększenie zdolności przesyłowej połączenia z Czechami. Węgry muszą zakończyć budowę połączenia ze Słowacją oraz uruchomić możliwość dwukierunkowego przesyłu na połączeniach z Chorwacją i Rumunią.

Maciej Bando, wiceprezes Urzędu Regulacji Energetyki, podczas Forum Ekonomicznego w Krynicy przypomniał, że koordynacją wdrażania mapy zajmie się Forum ds. Integracji Rynku Gazu w Grupie V4, powołane przez ministrów gospodarki. Ze względu na kluczową rolę regulatorów w tym procesie zdecydowano o zacieśnieniu współpracy w tym obszarze.

— Gdyby udało się dołączyć do tego obszaru np. Ukrainę, to mamy rynek zużywający około 100 mld m sześc. W tym kierunku powinniśmy iść, pamiętającjednak, że osiągnięcie celów regionalnych na zasadach partnerskich będzie możliwe tylko wówczas, jeśli równolegle stworzymy płynny rynek krajowy. Zintegrowanie rynków Europy Środkowo-Wschodniej zapewni nam możliwość wywierania presji na obniżenie ceny hurtowej paliwa — mówił w Krynicy Ireneusz Łazor, prezes Towarowej Giełdy Energii.