Globalny gracz na rynku AGD przejmuje włoską firmę, która w Polsce ma główną bazę produkcyjną. Whirlpool podpisał z Fineldo i rodziną Merloni umowę w sprawie kupna większościowego pakietu akcji Indesitu. Zapłaci 758 mln EUR (3,1 mld zł).

Polska baza
Obie firmy produkują w Polsce lodówki, zmywarki i kuchenki.
Indesit ma strefy produkcyjne w Łodzi (kuchenki, lodówki, okapy kuchenne i komponenty plastikowe) oraz Radomsku (pralki i zmywarki). Od 1999 r. spółka zainwestowała 300 mln EUR (1,2 mld zł). W 2013 r. produkcja wyniosła 4 mln sztuk sprzętu, najwięcej ze wszystkich firm AGD działających w Polsce i więcej, niż Indesit wyprodukował we Włoszech. Indesit ma też centrum księgowo-rozliczeniowe obsługujące wiele krajów europejskich, które zatrudnia 80 osób i działy B+R — 80 inżynierów. Łącznie w Polsce zatrudnia 4 tys. pracowników.
Whirlpool ma we Wrocławiu fabryki: piekarników i płyt, lodówek i zmywarek. W 2002 r. przejął Polar i zainwestował w odnowienie linii produkcyjnych lodówek, wprowadził nowe modele i uruchomił produkcję zmywarek. Produkcja wzrosła pięciokrotnie. W ubiegłym roku spółka wyprodukowała 2,5 mln produktów, co daje jej czwarte miejsce wśród producentów w Polsce. Zatrudnia 2,2 tys. osób.
— Jeśli dojdzie do tego przejęcia, powstanie firma z olbrzymim potencjałem. Polska, która jest centrum produkcyjnym, może stać się także ośrodkiem R&D. Whirlpool na bazie Polara stworzył zalążek takiego ośrodka. Z tak dużą bazą produkcyjną w Polsce aż się prosi, żeby uruchomić badania na szerszą skalę — mówi Wojciech Konecki, dyrektor generalnyCECED Polska Związku Pracodawców AGD.
Dużo fabryk i marek
Whirlpool konsekwentnie przejmuje w Europie. W latach 90. ubiegłego wieku kupił dział AGD od Philipsa, potem przejął Polara. Ma 6 proc. rynku w Europie, a Indesit — 11.
— Po transakcji Whirpool będzie nr 1 na świecie w produkcji dużego AGD i nr 2 w Europie Zachodniej — mówi Julija Maceviciute z firmy Euromonitor International, zajmującej się badaniami rynku.
Dziś na świecie liderem jest chińska Haier Group, a w Europie Zachodniej — BSH. Przed ewentualną konsolidacją polskie fabryki mogą obronićsię wydajnością. W Europie Indesit ma osiem fabryk: w Polsce, Włoszech, Rosji, Wielkiej Brytanii i Turcji. Zatrudnia 16 tys. osób. Przynosi zyski i jest w trakcie wartego 80 mln EUR programu restrukturyzacji we Włoszech. Ma on zoptymalizować produkcję w trzech centrach połączonych z działami badawczo-rozwojowymi. Zgodnie z umową pracownicy restrukturyzowanych fabryk mają trzyletnią gwarancję zatrudnienia. Nie wiadomo, czy nowy właściciel utrzyma wszystkie brandy. Co prawda Whirlpool utrzymał markę Polar, ale nie inwestuje w marketing i brand powoli ginie. Może się okazać, że np. należąca do Indesitu marka Hotpoint zniknie. Z drugiej strony, na rynku brytyjskim, jednym z największych w Europie, Indesit jest liderem właśnie z marką Hotpoint.
Taki plan
Whirlpool kupi 42,7 proc. akcji Indesitu od Fineldo, 13,2 proc. akcji od członków rodziny Merloni i 4,4 proc. od Claudii Merloni. Da mu to 60,4 proc. kapitału i 66,8 proc. głosów na walnym. Amerykańska spółka po zamknięciu transakcji ogłosi wezwanie na pozostałe akcje. — Władze naszej firmy wielokrotnie wyrażały opinię, iż najlepszym partnerem dla Indesit Company jest duża globalna korporacja. Wybór Whirlpoola z tym koresponduje — podsumowuje Zygmunt Łopalewski z Indesitu.