Poznań wielki, Kielce popularne

Marcin Musioł
12-12-2005, 00:00

Poznań, Kielce, Lublin — trzy ośrodki targowe w Polsce. Dwa pierwsze to znaczące miasta na targowej mapie kraju. Lublin? Miał plany.

Aby osiągnąć sukces i wzmocnić pozycję ośrodka targowego, należy zapewnić wystawcom i odwiedzającym komfort. Nie dotyczy to tylko nowoczesnej infrastruktury wystawienniczej. Organizatorzy imprez i władze miasta powinny zadbać także o bazę noclegową, restauracje i dobry dojazd. Wszystko to w dużym stopniu wpływa na zwiększenie liczby wystawców i odwiedzających, a tym samym na wzrost znaczenia danego ośrodka targowego. Organizatorzy targów inwestują więc w infrastrukturę ekspozycyjną oraz zaplecze okołotargowe i sukcesywnie poprawiają jakość obsługi.

Poznań

Największym ośrodkiem targowym w Polsce od zawsze jest Poznań. Grupa kapitałowa Międzynarodowe Targi Poznańskie (MTP), w której większościowe udziały ma skarb państwa, to zdecydowany lider krajowego rynku targowego. W mijającym roku zorganizował ponad 40 wystaw dla niemal wszystkich branż. Poznańskie centrum targowe ze 110 tys. mkw. powierzchni ekspozycyjnej jest największe i najnowocześniejsze w Polsce. Dodatkowe atuty to zaplecze targowe — nowoczesne sale konferencyjne, duży parking i dobra lokalizacja.

— Zgodnie z umową między udziałowcami MTP, co roku duża część zysków jest przeznaczana na inwestycje w infrastrukturę targową. Cały czas więc realizujemy różne projekty w celu zapewnienia wystawcom i zwiedzającym jak najlepszych warunków ekspozycyjnych i do pracy podczas targów — wyjaśnia Sławomir Erkiert z biura prasowego MTP.

Międzynarodowa renoma i pozycja MTP na rynku targowym powoduje, że przyciągnięcie wystawców i odwiedzających nie jest trudnym zadaniem. Dodatkowo, przed ustaleniem nowego kalendarza wystaw MTP konsultuje go z największymi krajowymi organizacjami zrzeszającymi przedsiębiorstwa.

Kielce

Kielce to jeden z młodszych ośrodków targowych w Polsce. Organizator targów, firma Targi Kielce, należąca do grupy kapitałowej MTP, powstała w 1993 r. Od tego czasu Kielce stały się drugim po Poznaniu ośrodkiem targowym w kraju, z blisko 14-proc. udziałem w rynku. Targi Kielce rozwijają się niezwykle dynamicznie. W 1993 r. zorganizowano tam dwie wystawy. W ubiegłym roku było ich już 27, a w dobiegającym właśnie końca — 30. Powierzchnia ekspozycyjna liczy ponad 30 tys. mkw. i jest rozbudowywana. W planach jest powiększenie jej o kolejnych 16 tys. mkw.

— Obecnie staramy się o uzyskanie z UE blisko 25 mln EUR i wiele wskazuje na to, że uda nam się je zdobyć. Jesteśmy bowiem jedyną firmą z województwa świętokrzyskiego zaproszoną do zaprezentowania projektu w Ministerstwie Gospodarki, w ramach programu „Spójność terytorialna i konkurencyjność regionów” — wyjaśnia Tomasz Raczyński, prezes spółki Targi Kielce.

Lublin

Władze Lublina miały ambitne plany uczynienia z miasta liczącego się ośrodka targowego w Polsce, a nawet w całej Europie Środkowej i Wschodniej. W celu realizacji tych planów w lipcu 2002 r. Zarząd Województwa Lubelskiego, samorząd miejski oraz prowadząca działalność wystawienniczą spółka Międzynarodowe Targi Lubelskie (MTL) podpisały porozumienie w sprawie budowy nowego centrum targowego z 3,2 tys. mkw. powierzchni wystawowej. W przyszłości planowano wybudować kolejne pawilony wystawiennicze, restauracje, budynek biurowy oraz hotel. Budowę centrum targowego ukończono w 2004 r. Inwestycja, którą sfinansowano z pieniędzy pochodzących z kontraktów wojewódzkich, pochłonęła 20 mln zł. Obiekt stanął na terenie dawnego miejskiego parku, w pobliżu dworca kolejowego.

Pierwsze tygodnie funkcjonowania nowego centrum upłynęły pod znakiem sporów między samorządami: miejskim i wojewódzkim o kontrolę nad MTL. W tym czasie hale były puste — nie organizowano żadnych imprez. Ostatecznie zwycięzcą w walce o wpływy w MTL został Urząd Wojewódzki. Do siedmioosobowej rady nadzorczej spółki weszło czterech przedstawicieli województwa.

Mijający rok nie przyniósł wzrostu znaczenia i wagi targów w Lublinie. Kalendarz targowy nie wyglądał imponująco — kilkanaście wystaw, głównie specjalistycznych, a wśród nich targi pszczelarskie, kawy i herbaty oraz kamieniarskie. Część imprez, jak np. targi turystyki i motoryzacji, została odwołana z powodu nikłego zainteresowania wystawców.

Jednak, zdaniem Marka Szczodraka, specjalisty ds. marketingu i organizacji targów w MTL, plan biznesowy spółki jest konsekwentnie realizowany.

— Nie zapominamy przy tym o zaspokajaniu potrzeb mieszkańców Lublina i województwa. Już niebawem zorganizujemy największy w regionie bal sylwestrowy — na 500 par — zapewnia Marek Szczodrak.

Centrum targowe miało w założeniach i planach zarabiać 3 mln zł rocznie. Nie wiadomo, czy w 2005 r. udało się osiągnąć taki zysk. Pytanie o to irytuje pracowników MTL.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marcin Musioł

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Transport i logistyka / / Poznań wielki, Kielce popularne