Poznańska fabryka BF osiągnęła pełną moc

Marek Loos
03-07-2001, 00:00

Poznańska fabryka BF osiągnęła pełną moc

Fabryka opon Bridgestone/Firestone Poland w Poznaniu osiągnęła pełną moc produkcyjną. Z tej okazji dokonano uroczystego otwarcia zakładu, którego budowa i wyposażenie kosztowało 470 mln zł. Japoński koncern zamierza w ciągu 5 lat zainwestować w firmę co najmniej 195 mln zł.

Spółka BFP z Poznania należąca do japońskiego koncernu Bridgestone/Firestone, producenta opon, wczoraj otworzyła swój nowy zakład produkcyjny w Poznaniu, który powstał na bazie dawnej fabryki Stomilu Poznań. Inwestycja kosztowała 470 mln zł.

Podwojenie produkcji

— Nowy zakład umożliwi planowane na przyszły rok podwojenie wielkości produkcji poznańskiej fabryki do 20 tys. sztuk opon dziennie. Będziemy wówczas zaopatrywać takich europejskich producentów samochodów, jak BMW i Chrysler w Niemczech, Volkswagen w Polsce i Niemczech czy Suzuki na Węgrzech. Aktualnie zaopatrujemy w nasze opony np. General Motors w Gliwicach — mówi Masakazu Sekiguchi, prezes zarządu BFP.

Zdaniem Dominique Mikolajczaka, członka rady nadzorczej BFP, BF zdecydował się na lokalizację w Polsce swojego centrum produkcji opon na Europę Wschodnią i Środkową, ponieważ swoją fabrykę uruchomił w Polsce GM w Gliwicach, jeden z głównych odbiorców BF.

— Zastanawialiśmy się nad górnośląską lokalizacją fabryki opon. Zdecydowaliśmy się jednak na Poznań, ponieważ istniały tu obiekty dawnej fabryki Stomil Poznań. Poza tym Poznań znajduje się blisko odbiorców w Europie Zachodniej — mówi Dominique Mikolajczak.

W lipcu 1998 r., BF i Stomil Poznań utworzyły spółkę BFP, która zajęła się inwestycją. SP wniósł do spółki obiekty firmy w Poznaniu przy ul. Gdyńskiej i grunt o łącznej wartości ponad 71 mln zł.

— BF wprowadził do spółki 175,5 mln zł. SP miał 28 proc. udziałów w spółce, a 72 proc. BF. Potem nastąpiło dwukrotne podwyższenie kapitału zakładowego spółki, aż udział SP spadł do ponad 11 proc. W tym roku BF wykupił od SP wszystkie udziały za 71 mln zł i jest aktualnie jedynym udziałowcem spółki BFP — mówi Józef Stopa, prezes zarządu SP.

We wrześniu 1998 r. BFP rozpoczął zatrudnianie i szkolenie pracowników na potrzeby nowej fabryki. Remonty starych obiektów i stawianie nowych rozpoczęło się w styczniu 1999 r. W kwietniu w powstałych halach rozpoczęła się instalacja maszyn.

Zwiększyć sprzedaż

Produkcja w nowej fabryce BFP ruszyła na początku 2000 r. i obecnie poznański zakład ma zdolność produkcyjną wynoszącą 10 tys. sztuk opon dziennie. 99 proc. produkcji jest sprzedawane na eksport, głównie do Niemiec, na Węgry, do Wielkiej Brytanii, Francji, Hiszpanii, Włoch i Słowacji. W przyszłości firma planuje zwiększyć udział polskiego rynku w sprzedaży swoich opon do około 5 proc. W 2000 r. przychody BFP ze sprzedaży wyniosły około 79 mln zł. Zarząd firmy zakłada, że 2001 r. osiągną one poziom 270 mln zł.

— W przyszłości będzie rósł w ogólnej produkcji poznańskiego zakładu udział opon najwyższej jakości przeznaczonych do luksusowych samochodów. Fabryka będzie sprzedawała coraz więcej opon bezpośrednio do producentów samochodów, którzy zaopatrują w nie nowe pojazdy. Będą to głównie ople produkowane przez General Motors w Polsce, Niemczech i Wielkiej Brytanii, Ford, Suzuki na Węgrzech. Będziemy dostarczać opony do całej grupy Volkswagena i Audi — twierdzi Masakazu Sekiguchi.

Poznańska fabryka Bridgestone/Firestone Poland zatrudnia 540 osób, a w ciągu 5 lat liczba pracowników ma wynosić co najmniej 1 tys. osób.

Bridgestone/Firestone jest bohaterem jednego z największych skandali w branży oponiarskiej. Zła jakość i wadliwość produktów koncernu doprowadziły do zmniejszenia zysku za 2000 r. oraz zerwania współpracy z Fordem w USA. Koncerny nawzajem zrzucały na siebie odpowiedzialność za śmiertelne wypadki. Ford podjął w maju 2001 r. decyzję o wymianie 13 mln opon Firestone w autach terenowych.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marek Loos

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Kariera / Poznańska fabryka BF osiągnęła pełną moc