Poznańskie zostaje lokomotywą regionu

Poznańskie zostaje lokomotywą regionu

Poznańskie zostaje lokomotywą regionu

Krystyna Gąsiorowska
opublikowano: 09-10-1998, 00:00

Poznańskie zostaje lokomotywą regionu

Rozwój województwa

BOGATE I BIEDNE: Wielkopolska jest regionem dużego potencjału gospodarczego. Po likwidacji dysproporcji w gminach, może się stać przodującym i najbardziej harmonijnie rozwijającym się województwem w kraju — mówi dr Janusz Meissner, dyrektor wydziału rozwoju regionalnego UW w Poznaniu. fot. Piotr Długosz

Wielkopolska, w ocenie zarówno ekspertów krajowych, jak i zagranicznych, ma szansę szybko dorównać pod wieloma względami regionom zachodnioeuropejskim. Poznańskie może pomóc w rozwoju gospodarczym innym, słabszym ośrodkom nowego województwa.

Poznańskie, które do tej pory wyróżniało się na tle kraju pod względem dochodów na głowę mieszkańca, wskaźników sprzedanej produkcji, ilością wodociągów, samochodów, telefonów itp., może być lokomotywą, która wpłynie na rozwój całego województwa Wielkopolskiego.

Stolica Polski

— Poznań jest handlową stolicą Polski. Zjeżdżając tu co dwa tygodnie, przedsiębiorcy z Polski i Europy zawierają kontrakty podczas Międzynarodowych Targów Poznańskich. Miasto posiada doskonale zorganizowaną Giełdę Towarową oraz Giełdę Owocowo-Warzywną. Są one nowoczesne, zorganizowane na wzór zachodni — mówi dr Janusz Meissner, dyrektor wydziału rozwoju regionalnego Urzędu Wojewódzkiego w Poznaniu.

Dodaje on, że biznesowi sprzyja również rozwinięta infrastruktura bankowa. W Poznaniu mają centrale i oddziały 43 banki, z tego 18 z przewagą udziału kapitału zagranicznego.

Dominuje przetwórstwo

W regionie ważną rolę odgrywa przemysł, dominuje sektor przetwórstwa rolno-spożywczego. W kraju znane są takie firmy jak np.: Amino, Goplana, Browary Wiekopolskie, Zakłady Mięsne Pozmeat. Branża przetwórcza znajduje silne oparcie w dobrze rozwiniętym rolnictwie. Wskaźniki produkcji bydła czy zbóż są tu lepsze niż w pozostałej części Polski. W przemyśle maszynowym liderem są Zakłady Przemysłu Metalowego im. Hipolita Cegielskiego, które powoli odbudowują swoją pozycję. Ciekawostką jest to, że region staje się ośrodkiem produkcji pojazdów użytkowych, dzięki inwestycjom Neoplana, MAN-a czy Volkswagena.

— Inwestycje zagraniczne w Poznańskiem rozwijają się dynamicznie. Co dziesiąty dolar zainwestowany w Polsce lokowany jest w tym województwie. Nieraz sprzyja to likwidacji bezrobocia, tak jak to miało miejsce np. w Gnieźnie, gdzie umiejscowiła się największa w Polsce japońska inwestycja Matsushita-Panasonic — dodaje dyrektor Meissner.

Krystyna Gąsiorowska

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Krystyna Gąsiorowska