Partnerem sekcji jest TAURON

PPL – wszystko przemawia za Radomiem

MAG
aktualizacja: 16-01-2018, 11:11

Modlin odpada jako lokalizacja portu pomocniczego dla Warszawy. Lotnisko Chopin czeka na zgodę MON-u, żeby się rozbudować.

Pod koniec stycznia PPL, zarządzający Lotniskiem Chopina, będzie dysponować wstępną, a pod koniec marca – ostateczną analizą doradcy na temat lokalizacji dodatkowego portu dla Warszawy. Miałyby z niego korzystać linie czarterowe i niskokosztowe. Już dziś wiadomo, że sporo przemawia za miejscem na południe od Warszawy.

- Nie obraziłem się na Modlin, ale wskazują na to potencjał gospodarczy i demograficzny oraz infrastruktura – mówi Mariusz Szpikowski, prezes PPL, które zarządza Lotniskiem Chopina.

Na południu stolicy gęstość zaludnienia jest wyższa niż w północnej części. Podobnie: na południe od Warszawy mieszka więcej ludzi niż w północno-wschodniej części Polski. W pobliżu lotniska w Radomiu znajduje się przecięcie torów kolejowych i łatwo doprowadzić linię do portu. Kolejny argument – na wakacje lata się na południe.

- LOT oszacował koszty operacji na 15 kierunkach wakacyjnych z Modlina i Radomia. Z Modlina byłoby o 2,4 mln drożej niż z Chopina, a z Radomia – o 12 mln zł taniej – mówi Mariusz Szpikowski.

W środę PPL podpisuje list intencyjny z zarządem portu w Radomiu.

- Zrobimy due diligence i będziemy rozważać dalsze kroki. Mamy gotowe parametry, które powinno spełniać dodatkowe lotnisko, np. w Radomiu. Powinno w pierwszej fazie mieć przepustowość na poziomie 6 mln, a w drugiej – 10 mln pasażerów rocznie – mówi Mariusz Szpikowski.

To oznacza 60 tys. operacji rocznie, obsługę w szczycie 2,5 tys. pasażerów na godzinę, 30 stanowisk check-in, 12 stanowisk kontroli bezpieczeństwa, 20 gate’ów, 4,5 tys. mkw. poczekalni, 7 karuzel bagażowych i 65-80 tys. mkw. powierzchni całkowitej (w dwóch-trzech kondygnacjach).

Jednocześnie Lotnisko Chopina czeka rozbudowa, dzięki której powstanie ponad 40 dodatkowych stanowisk dla samolotów. PPL chciałby stworzyć stanowiska w części północnej, zajmując ok. 20 m z części wojskowej, oraz na przedłużeniu pirsu południowego. W pierwszym przypadku potrzebna jest zgoda MON-u.

- Czekamy na odpowiedź MON-u od czerwca zeszłego roku – mówi Mariusz Szpikowski.

PPL proponuje, by zmienić miejsce postoju śmigłowców i zbudować przy nim niewielki terminal. Znajdowałyby się po przeciwnej stronie lotniska, a dojazd do niego byłby możliwy od strony Alei Krakowskiej.

- Sprawdziliśmy. Dziś przetoczenie się śmigłowca na pas startowy trwa 12 minut, a przejazd limuzyną w nowe miejsce zajmie 8 minut – mówi Mariusz Szpikowski.

Plany rozbudowy mają lepiej przygotować port do obsługi pasażerów tranzytowych.

W 2017 r. Lotnisko Chopina obsłużyło 15,75 mln pasażerów, czyli o 22 proc. więcej niż rok wcześniej. Ruch międzynarodowy to 13,7 mln osób (wzrost o 20 proc.), a ruch krajowy – 2,1 mln osób, co oznacza wzrost o 47,5 proc. Ruch tranzytowy stanowił niemal 25 proc całości. Po 11 miesiącach 2017 r. PPL miał 302,8 mln zł zysku netto, 490 mln zł EBITDA i 834,4 mln zł przychodów. Na koniec roku zysk obciążą koszty budowy pięciogwiazdkowego hotelu.

W czerwcu ubiegłego roku PPL zaproponował podwyższenie kapitału zakładowego Lotniska Modlin, w którym ma 30,39 proc. udziałów, o 140 mln zł. Oczekiwał w zamian zwiększenia swoich udziałów do 51 proc. i zmianę statutu znoszącą zasadę jednomyślności wspólników. Samorząd województwa (30,37 proc. udziałów) uznał, że nie może oddać kontroli, jeśli PPL nie przejmą zobowiązań wynikających z umowy wsparcia pierwszej emisji obligacji, i plan się nie powiódł. PPL od jesieni ubiegłego roku nie poparł natomiast planu zarządu Modlina dotyczącego emisji obligacji za 60 mln zł. Zarząd portu planuje do 2028 r. inwestycje za 392,8 mln zł. 

 

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: MAG

Najważniejsze dzisiaj

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy

Puls Biznesu

Samorządy / PPL – wszystko przemawia za Radomiem