Praca to nie miejsce, praca to czynność

Michalina Preisner
26-09-2007, 00:00

Podstawą zapewnienia pracownikom zdalnego dostępu do zasobów firmy jest najczęściej VPN.

Podstawą zapewnienia pracownikom zdalnego dostępu do zasobów firmy jest najczęściej VPN.

Jeśli aplikacja VPN (Virtual Private Network — wirtualna sieć prywatna) ma już zdefiniowane adresy serwerów dostępowych, użytkownik wybiera jeden z nich z listy i wpisuje swoje hasło. Aplikacja łączy się z serwerem i zestawia szyfrowane połączenie, przez które uzyskujemy dostęp do sieci korporacyjnej. Wszystkie aplikacje, które pracują na komputerze, mogą łączyć się z zasobami firmowych serwerów — dokładnie tak, jak dzieje się to, gdy pracownik pozostaje w biurze. Możliwe jest także korzystanie z mobilnych urządzeń typu smart phone, które — poza funkcjami telefonu — umożliwiają dostęp do poczty elektronicznej i innych aplikacji. W obu przypadkach po połączeniu z siecią firmową przez VPN pracownik uzyskuje dostęp do firmowego systemu komunikacji. Dzięki temu numer telefonu nie jest już związany z konkretnym aparatem, ale z użytkownikiem systemu — pracownik, logując się, pobiera swój profil i numer wraz z uprawnieniami. W zintegrowanym systemie łączy się funkcje telefonu GSM z systemem komunikacji wewnętrznej, by telefon mobilny był częścią takiego systemu. Pracownik przebywający w biurze dalej korzysta z telefonu komórkowego, staje się on jednak aparatem wewnętrznym i w pierwszej kolejności wykorzystuje dużo tańsze połączenia VoIP.

— Jedno z naszych rozwiązań to oprogramowanie do telefonów przenośnych. Pozwala na powiązanie mobilnego aparatu z korporacyjnym systemem telefonii stacjonarnej i umożliwia przekazywanie informacji między telefonami przez GPRS i sieć IP — wyjaśnia Grzegorz Dobrowolski z Cisco Systems.

Użytkownik dostaje aktualne informacje firmowe i może bezpiecznie przesyłać wiadomości tekstowe nawet do pracowników o statusie „zajęty”. Łatwa staje się też ewentualna kontrola poczynań użytkowników, którą umożliwia dostęp do historii połączeń dokonywanych z każdego telefonu. Coraz szybciej postępująca integracja technologii komunikacyjnych pozwala, wydawałoby się, na coraz więcej. Do ciągłej dostępności i rosnącej efektywności pracownika potrzebny jest już tylko internet, który umożliwia pracę z każdego wymarzonego miejsca. Tylko że — jak mówią przyzwyczajeni do mobilnych technologii Amerykanie — ten, kto zawsze jest online, nie jest online nigdy.

Biura bez granic

Nowe telefony dwusystemowe (GSM i Wi-Fi) umożliwiają pracę w sieci GSM poza biurem, natomiast podczas pobytu w biurze zapewniają przełączenie do prywatnej sieci Wi-Fi. Pracownik korzysta z aparatu stacjonarnego lub z aparatu GSM/Wi-Fi, a przebywając poza biurem — w dowolnym miejscu na świecie, gdzie dostępna jest sieć GSM, także pozostaje uchwytny. Szczególnie atrakcyjna jest praca z aparatem GSM/Wi-Fi, który automatycznie łączy się z centralą biurową, jeśli tylko dostępna jest sieć Wi-Fi (zarówno wewnętrzna sieć biurowa, jak i publiczne punkty dostępu do internetu z wykorzystaniem klienta sieci VPN). Wszędzie, gdzie nie ma zasięgu sieci Wi-Fi, wykorzystywana jest sieć GSM/UMTS.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Michalina Preisner

Najważniejsze dzisiaj

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Innowacji / Technologie / Praca to nie miejsce, praca to czynność