Pracownika 50+ zatrudnię

Sylwia WedziukSylwia Wedziuk
opublikowano: 2021-10-06 20:00

Już niedługo w firmach może być zatrudnianych więcej osób po pięćdziesiątce. Dlaczego są tam mile widziane?

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • Dlaczego warto zatrudniać osoby po 50 roku życia?
  • Jakie są przewagi takich pracowników w porównaniu z młodymi?

Osoby w wieku 50 lat i więcej, czyli tak zwani silversi, stanowią dzisiaj ok. 15 proc. wszystkich pracowników w naszym kraju – wynika z danych Głównego Urzędu Statystycznego (GUS). Niedługo mogą stać się jeszcze bardziej istotną grupą na rynku pracy. Obecnie około 40 proc. naszego społeczeństwa ma ponad 50 lat, a do 2040 r. do tej grupy będzie należała więcej niż połowa z nas. Coraz więcej takich osób ani myśli o emeryturze.

– Ich motywacje do pozostania na rynku pracy są różne. Cześć z nich dopiero niedawno odkryła, czego chce od życia. Po wielu latach pracy w jednym miejscu postanawiają kompletnie zmienić profesję albo dopiero teraz znajdują czas, żeby się dokształcać i zdobywać nowe kompetencje, dzięki czemu robią karierę po 50-tce - mówi Agnieszka Surowiec, dyrektor HR i komunikacji w firmie Intrum.

Również pracodawcy coraz częściej rozglądają się za takimi pracownikami, ponieważ zdają sobie sprawę z tego, że są to osoby dobrze wykształcone, lojalne, zmotywowane i często paradoksalnie o wiele zdrowsze niż młodsi zatrudnieni. Zwykle mają też dawno ustabilizowane życie prywatne – własne cztery kąty, odchowane dzieci, a w związku z tym więcej czasu na hobby, spełnianie marzeń i robienie tego, na co nie mogły pozwolić sobie dwadzieścia lat temu.

Ponadto ich silną stroną jest doświadczenie. Chodzi nie tylko o zdobywaną latami praktyczną wiedzę, ale także wykształcone cechy i umiejętności pożądane u każdego pracownika. Młodzi dopiero muszą się ich nauczyć. Atutami doświadczonych osób są m.in. konsekwencja w działaniu, umiejętność racjonalnej oceny sytuacji kryzysowych, organizacji czasu pracy oraz nieulegania niepotrzebnym emocjom. Silversi mają też duże poczucie odpowiedzialności.

– Tymczasem reprezentanci młodszych generacji, osoby będące tuż po studiach i takie, które dopiero szukają swojej ścieżki, często traktują pierwsze i kolejne miejsca pracy jako przejściowe. Traktują je jak trampolinę do dalszych etapów kariery – mówi Agnieszka Surowiec.

Kompetencje osób po 50-tce docenili ankietowani podczas badania „Zawodowy styl życia. Oblicza pracy Polaków”, przeprowadzonego przez serwis Pracuj.pl. Ich zdaniem największe zalety silversów to wysoki poziom wykonywanej pracy (58 proc.), otwartość i gotowość do dzielenia się wiedzą oraz doświadczeniem z młodszymi pracownikami (57 proc.), a także lojalność wobec obecnych pracodawców (54 proc.).

Firma Intrum chętnie widziałaby w swoich szeregach więcej osób po pięćdziesiątce.

– Doceniamy w nich szczególnie to, że mają doskonałe predyspozycje w zakresie tzw. umiejętności miękkich. Dobrze wyczuwają emocje i potrafią słuchać. Wynika to nie tylko z ich doświadczenia zawodowego, ale też prywatnego, bo wielu z nich to rodzice , a nierzadko dziadkowie – mówi Kamil Kozłowski, partner biznesowy ds. HR w Intrum.