Priorytet to promocja

Marta Biernacka
28-01-2004, 00:00

„Sprzedając region, sprzedajemy produkty” to hasło, pod którym władze samorządowe współdziałają z przedsiębiorcami.

Władze województwa łódzkiego twierdzą, że wspieranie małej i średniej przedsiębiorczości to priorytet w rozwoju regionu. Wspólne działania zmierzające do promocji województwa łódzkiego za granicą mają stworzyć przedsiębiorstwom perspektywy skutecznego rozwoju w warukach unijnych.

Wspólna sprawa

— Platformą współpracy lokalnych władz z przedsiębiorcami jest Forum Promocji Gospodarczej Regionu. Wyznajemy hasło: Sprzedając region, sprzedajemy produkty — mówi Hanna Zdanowska, dyrektor Łódzkiej Izby Przemysłowo-Handlowej.

W 2003 r. przedsiębiorcy uczestniczyli m.in. w obchodach Roku Polskiego w Szwecji. Odwiedzili też zaprzyjaźniony region w Austrii, Berlin i Lwów.

— Marszałek województwa zaproponował firmom aktywne włączenie się do inicjatyw, które mają na celu przedstawienie województwa za granicą i nawiązanie kontaktów handlowych z unijnymi przedsiębiorcami. Nawiązano również współpracę z regionami w Serbii i na Ukrainie — opowiada Hanna Zdanowska.

— Przedsiębiorcy otrzymują pomoc od urzędu marszałkowskiego w zakresie szkoleń na tematy unijne. Zorganizowaliśmy spotkanie z przedstawicielem resortu gospodarki, dotyczące certyfikacji i warunków dofinansowania z funduszy strukturalnych — mówi Mieczysław Teodorczyk, marszałek województwa łódzkiego.

Porady i ulgi

W Sieradzu przy urzędzie miasta działa specjalne forum dla małych i średnich firm.

— Organizuje ono spotkania z udziałem przedsiębiorców, ekspertów w dziedzinie podatków, funduszy unijnych. Duże firmy mają zapewnioną obsługę prawną i fiskalną, mniejsze muszą radzić sobie same. Postanowiliśmy im to ułatwić — mówi Zdzisław Kiełbasa, zastępca prezydenta Sieradza.

Dodaje, że przedsiębiorcy mogą być zwolnieni z podatku od nieruchomości i transportu. Ulga dotyczy firm w trudnej sytuacji finansowej i zwiększających zatrudnienie.

Urząd Miasta w Zduńskiej Woli opracował wieloletni program inwestycyjny, który ma na celu rozwój gospodarczy miasta. Przygotowano informator dla inwestorów.

Mapa gospodarcza regionu powstała też z inicjatywy urzędu marszałkowskiego. Zawiera ona informacje dotyczące mniejszych przedsiębiorstw, ich dane adresowe, wiadomości na temat ewentualnej współpracy z nimi.

I kilka postulatów

Zdaniem Małgorzaty Brzezińskiej, prezes Łódzkiego Klubu Biznesu, relacje między przedsiębiorcami a władzami w regionie są coraz lepsze. Strony dążą do dialogu, podejmują szereg inicjatyw. Przedsiębiorcy nie tylko angażują się w projekty rozpoczęte przez władze, ale także sami je inicjują, np. ostatnio stworzyli projekt promocji miasta Łódź Nowych Technologii. Jest jednak jeszcze kilka braków, które warto uzupełnić.

— Władze powinny powołać Regionalny Samorząd Gospodarczy pod patronatem prezydenta Łodzi i wojewody łódzkiego, który przeprowadziłby analizę miejscowego prawa pod kątem przepisów krępujących działalność małych i średnich firm. Potrzebna jest też instytucja pełnomocnika prezydenta miasta Łodzi ds. małych i średnich przedsiębiorstw — mówi Małgorzata Brzezińska.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marta Biernacka

Najważniejsze dzisiaj

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Świat / Priorytet to promocja