Protestu jednak nie będzie

Marcin Bołtryk
04-06-2009, 00:00

Przewoźnicy dopięli swego. Protestu na razie nie będzie. Będzie za to specustawa i mniej dotkliwe podwyżki.

Przewoźnicy zmusili rząd do współpracy

Przewoźnicy dopięli swego. Protestu na razie nie będzie. Będzie za to specustawa i mniej dotkliwe podwyżki.

Jeszcze 29 maja przewoźnicy drogowi zapowiadali na 3 czerwca protest. Stowarzyszenia przewoźników skupione w Forum Transportu Drogowego sprzeciwiały się podwyżkom cen winiet, zapowiadanym przez rząd.

— Postanowiliśmy, że 3 czerwca odbędzie się ogólnopolska akcja protestacyjna naszej branży. Niewykluczone, że użyjemy do niej naszych ciężarówek — mówił na konferencji prasowej zorganizowanej pod koniec maja Jan Buczek, prezes ZMPD.

Według środowiska transportowców, kolejna podwyżka opłat drogowych będzie "gwoździem do trumny" i spowoduje masowe upadki firm.

Przedstawiciele firm przewozowych zarzucali też rządowi, że ceny winiet idą w górę, bo firmy zarządzające autostradami chcą ratować się z kryzysu kosztem przewoźników. Kolejnym zarzutem przewoźników było niewywiązanie się przez rząd z obietnicy niepodnoszenia cen winiet do chwili wprowadzenia tzw. opłat elektronicznych, czyli do 2011 r.

W ostatniej chwili

Według nieoficjalnych informacji do udziału w proteście gotowych było tysiące ciężarówek. Paraliż dróg był tuż tuż.

Drugiego czerwca w siedzibie ZMPD przez wiele godzin trwały negocjacje przedstawicieli przewoźników z całego kraju, skupionych w Forum Transportu Drogowego, z Tadeuszem Jarmuziewiczem, wiceministrem infrastruktury. Wieczorem podpisano "Porozumienie w sprawie przyjęcia pakietu antykryzysowego dla polskiego transportu drogowego".

— Postanowiliśmy zawiesić akcję protestacyjną do 10 lipca 2009 r. kiedy to mają zostać zakończone prace redakcyjne nad przygotowaniem wstępnego projektu specjalnej ustawy — mówi Jan Buczek.

Dodatkowo przewoźnicy wynegocjowali mniejszą podwyżkę cen winiet.

— Uwzględniliśmy uwagi zgłaszane przez stronę społeczną. Resort infrastruktury wycofał się z około 30 proc. podwyżki za opłaty roczne. W wyniku negocjacji ustalono, iż opłaty roczne za przejazd po drogach krajowych wzrosną dla samochodów o minimum 4 osiach jedynie o około 7 proc. Konsekwencją tych zmian jest rezygnacja z podwyższania opłat dla aut maksymalnie 3 osiach. Co więcej opłaty te dla samochodów o klasie emisji spalin max Euro 3 zostały obniżone o ok. 6 proc. w stosunku do cen obecnie obowiązujących — mówi Mikołaj Karpiński z Ministerstwa Infrastruktury.

Zasady były znane

Jednocześnie Ministerstwo Infrastruktury zapewnia, że sposób wprowadzania opłat za przejazd po drogach krajowych był znany.

— Rzeczywiście, ostatnia zmiana stawek opłat za przejazd po drogach krajowych dokonana została 1 stycznia 2009 r. Jednakże nie można zgodzić się z tym, że miała być to jedyna podwyżka do chwili wycofania winiet. Wynikiem kompromisu wypracowanego podczas prac parlamentarnych nad ustawą o zmianie ustawy o drogach publicznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (tzw. ustawa elektroniczna) było pozostawienie opłat winietowych do połowy 2011 r. przy jednoczesnej konieczności ich podwyższenia. Resort infrastruktury prezentował wówczas stanowisko, zgodnie z którym konieczne jest podwyższenie opłat za przejazd o około 60 proc. przy jednoczesnym podjęciu negocjacji z koncesjonariuszami w sprawie obniżenia stawek rekompensat. W związku z tym resort infrastruktury nie złamał żadnych wcześniejszych ustaleń — zapewnia Mikołaj Karpiński.

Możliwość czasowego wycofania pojazdu z ruchu na okres 2 lat oraz obniżenie kosztów związanych z posiadaniem pojazdu w okresie wycofania z ruchu

umożliwienie wypłacania diet kierowcom za okres wykonywania pracy poza siedzibą przedsiębiorcy

wprowadzenie możliwości łącznego opodatkowania podatkiem od środków transportu zespołów pojazdów

zmiany w systemie szkolenia kierowców zawodowych

wprowadzenie przepisów niwelujących nieuczciwą konkurencję przewoźników zagranicznych

analiza przepisów w sprawie wysokości opłat za czynności administracyjne związane z wykonywaniem transportu drogowego oraz karami w transporcie pod kątem ich obniżenia

wprowadzenie przepisów umożliwiających uznawanie niektórych dyplomów ukończenia studiów kierunkowych za dokument potwierdzający posiadanie kompetencji zawodowych wymaganych do prowadzenia przedsiębiorstwa transportowego.

umożliwienie wnoszenia opłat za korzystanie z infrastruktury drogowej w ratach (opłata w ratach za winietę roczną)

* Fragment porozumienia w sprawie przyjęcia pakietu antykryzysowego dla polskiego transportu drogowego

Marcin Bołtryk

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marcin Bołtryk

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Kariera / / Protestu jednak nie będzie