Przedsiębiorco, weź paszport do eksportu

Miłosz Marczuk
opublikowano: 2009-09-11 00:00

Na targi i promocję wyrobów na rynkach zagranicznych czekają ostatnie w tym roku pieniądze — 65 mln zł.

Na targi i promocję wyrobów na rynkach zagranicznych czekają ostatnie w tym roku pieniądze — 65 mln zł.

Jeśli chcesz, by twoja firma weszła na nowe rynki zagraniczne — startuj po "Paszport do eksportu". Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) będzie przyjmować wnioski o dofinansowanie od 14 września do 9 października.

— Dzięki dofinansowaniu z "Paszportu do eksportu" będziemy promować nasze produkty na rynkach wschodnich. W przyszłym roku mamy szansę pokazać się na targach w Moskwie i Kijowie, gdzie zaprezentujemy naszą ofertę i poszukamy potencjalnych partnerów. Jednym z głównych celów projektu jest też uzyskanie certyfikatów, które pozwolą nam wejść na nowe rynki: rosyjski oraz ukraiński — mówi Grażyna Janowicz z Zakładów Metalowych Erko z Jonkowa pod Olsztynem, zajmujących się produkcją końcówek elektrycznych.

Lista warunków

Działanie 6.1 ma pomóc mikro, małym i średnim przedsiębiorstwom wejść na rynki zagraniczne. Ale uwaga! W roku obrotowym poprzedzającym rok, w którym składa się wniosek, udział eksportu w całkowitej sprzedaży firmy nie może przekraczać 30 proc. Pomoc finansowa będzie udzielana w formie refundacji części wydatków kwalifikujących się do objęcia wsparciem.

Na przygotowanie planu rozwoju eksportu firmy mogą dostać nawet 80 proc. całkowitych wydatków (nie więcej niż 10 tys. zł). Na wdrożenie planu rozwoju eksportu wsparcie nie może przekroczyć 50 proc. (nie więcej niż 200 tys. zł) dla jednego przedsiębiorcy na jeden projekt.

Dofinansowaniem mogą zostać objęte działania firm realizowane oddzielnie w dwóch kolejnych etapach. W ramach I etapu przewidziano dofinansowanie planu rozwoju eksportu poprzez zakup zewnętrznych usług doradczych. Okres przygotowania planu nie może przekroczyć 6 miesięcy. W ramach II etapu dofinansowanie obejmuje wdrożenie planu działań proeksportowych. Okres wdrożenia planu rozwoju eksportu w ramach II etapu nie może przekroczyć 24 miesięcy.

Ostatni nabór

Budżet całego działania na lata 2007-13 wynosi 121,8 mln EUR. Kwota przeznaczona na dofinansowanie projektów w ramach obecnie ogłoszonej rundy aplikacyjnej wynosi 65 mln zł (pieniądze przeznaczone na dofinansowanie I etapu to 4 mln zł, a kwota przeznaczona na dofinansowanie II etapu — 61 mln zł).

— "Paszport do eksportu" to duża szansa dla małych i średnich przedsiębiorstw, które rzadko kiedy mają pieniądze na skuteczną promocję za granicą, na przykład podczas targów branżowych. Obecny, trzeci już, nabór jest ostatnim w tym roku — zaznacza Monika Karwat-Bury, rzecznik prasowy PARP.

Paweł Kaczmarek z firmy Climbex (czyszczenie obiektów przemysłowych)

Dzięki dofinansowaniu z "Paszportu do eksportu" chcemy dotrzeć bezpośrednio do nowych klientów w całej Europie. Uzyskane fundusze sprawią, że w przyszłym roku będziemy mieli także szansę pokazać się na kilku targach branżowych, m.in. wodno- -kanalizacyjnych w Brnie. Najważniejsze dla nas jest wyznaczenie potencjalnych partnerów z całej Europy, z którymi będziemy mogli podjąć współpracę. Korzystając z możliwości, jakie stwarza działanie 6.1, sprawniej zrealizujemy ten cel.