Przemiany w handlu są zjawiskiem naturalnym

Renata Juszkiewicz
opublikowano: 21-06-2000, 00:00

Renata Juszkiewicz: Przemiany w handlu są zjawiskiem naturalnym

NOWE MOŻLIWOŚCI: Małe i średnie firmy znajdą coraz więcej nisz rynkowych i rynków specjalistycznych, niedostępnych dla handlowych gigantów — uważa Renata Juszkiewicz. fot. ARC

Z początkiem lat dziewięćdziesiątych w polskim handlu dokonały się znaczące przeobrażenia. Mimo to struktura handlu detalicznego w Polsce nadal jest bardzo rozdrobniona. Na jednego mieszkańca przypada w naszym kraju 0,58 mkw. powierzchni sprzedaży, podczas gdy w Europie Zachodniej — od 1 do 1,5 mkw.

WOLNY przepływ towarów, a zwłaszcza wejście międzynarodowych koncernów handlowych, w decydującym stopniu zmieniło struktury zaopatrzenia i sposób funkcjonowania rynku. Super- i hipermarkety wprowadziły do polskiego handlu nowoczesne metody i formy sprzedaży oraz prezentacji towarów, oferując przy tym nabywcom bardzo bogaty asortyment. Nowoczesny marketing i liczne promocje sprawiają, że obiekty te cieszą się wśród klientów ogromną popularnością.

PRAWIE OD dwóch lat w parlamencie trwają prace nad projektem ustawy o wielkopowierzchniowych obiektach handlowych. W dyskusji podkreśla się, że super- i hipermarkety stanowią potencjalne zagrożenie dla małych sklepów. Niesłuszne jednak jest twierdzenie, iż drobni detaliści nie są w stanie sprostać konkurencji ze względu na brak prawnych uregulowań bądź z powodu złej woli potentatów.

WEJŚCIE międzynarodowych systemów handlowych na polski rynek uświadomiło całemu sektorowi handlu konieczność przemian strukturalnych oraz zapoczątkowało proces jego integracji i modernizacji. Dlatego też rzeczą niezmiernie ważną są publiczne debaty na temat rozwoju handlu i dystrybucji dóbr konsumpcyjnych. Dzięki nim można będzie optymalnie zastosować w Polsce doświadczenia krajów, w których przeobrażenia w handlu dokonały się wcześniej, z uwzględnieniem interesów wszystkich stron. Również w Polsce międzynarodowe sieci przedstawiają ofertę współpracy krajowym przedsiębiorstwom, bez względu na ich wielkość. Małe i średnie firmy — które gotowe są ją podejmować, uczyć się i wyciągać korzyści z doświadczeń zachodnich koncernów — znajdą coraz więcej nisz rynkowych i rynków specjalistycznych, niedostępnych dla handlowych gigantów.

WE WSZYSTKICH rozwiniętych gospodarkach rynkowych super- i hipermarkety są trwałym elementem handlu i zapleczem rynku detalicznego. Nie oznacza to jednak, że może zabraknąć miejsca dla drobnych detalistów, tylko oni bowiem są w stanie zaoferować komplementarny asortyment towarów i usług. Podobnie jak w krajach Europy Zachodniej, również w Polsce wielkie koncerny handlowe pragną przyczynić się do powstania zintegrowanego systemu handlu i dystrybucji, stymulując przy tym napływ kapitałów.

POLSKA ubiega się o członkostwo w Unii Europejskiej, stąd też zachodnie koncerny odgrywają ważną rolę w procesie dostosowywania się polskich firm produkcyjnych do wymogów unijnych. Dzięki ich obecności na rynku polskim systematycznie podnosi się standard i jakość oferowanych towarów oraz świadczonych usług.

NASYCONY towarami i dobrze zorganizowany rynek detaliczny jest platformą, na której zachodzą procesy podstawowe dla całej gospodarki. Od początku swej działalności w Polsce grupa METRO — reprezentowana przez sieci handlowe Makro, Real, Praktiker i Media Markt — zatrudnia łącznie ponad 15 000 pracowników. Fakt ten jest o tyle istotny, że z tworzeniem nowych miejsc pracy ściśle wiąże się możliwość podnoszenia kwalifikacji i zawodowego rozwoju pracowników. O współpracy z krajowymi producentami świadczy zaś ilość towarów polskiego pochodzenia w wymienionych sieciach grupy. 95 proc. artykułów rolno-spożywczych pochodzi od polskich producentów i krajowych firm wytwórczych.

Renata Juszkiewicz jest dyrektorem przedstawicielstwa METRO AG w Polsce

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Renata Juszkiewicz

Polecane