Przemysł spożywczy w obliczu nowych wyzwań

Dorota ZawiślińskaDorota Zawiślińska
opublikowano: 2024-02-11 20:00

W tym roku MŚP z branży spożywczej zamierzają inwestować w technologie. Chcą zwiększyć swój potencjał w kontekście podboju zagranicznych rynków.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • Z czym zmagają się przedsiębiorcy z branży spożywczej
  • Jakie mają plany inwestycyjne
  • Jak wypadają na tle konkurencji
Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Z najnowszego badania Siemens Financial Services wynika, że 37 proc. przedsiębiorców z sektora spożywczego zwiększyło w ciągu ostatniego roku nakłady na odnowienie parku maszynowego, natomiast 25 proc. przedstawicieli biznesu podniosło poziom automatyzacji produkcji. W najbliższych miesiącach podobne inwestycje planuje prowadzić 35 proc. MŚP z tej branży.

Ekspansja zagraniczna

Autorzy badania podkreślają, że przedsiębiorcy zrealizowali zakładane plany biznesowe i chcą je kontynuować. Zwracają też uwagę, że choć co czwarty ankietowany odnotował w ubiegłym roku spadek sprzedaży, to tylko 3 proc. przedsiębiorców zmniejszyło nakłady na modernizację maszyn i urządzeń.

– W nadchodzących miesiącach należy spodziewać się m.in. wyższej zdolności przetwórców do konkurowania na rynku. Będą mieli także większe możliwości dotyczące ekspansji zagranicznej. Na poprawę wskaźnika dla branży spożywczej mają wpływ nie tylko inwestycje w odnowienie parku maszynowego i automatyzacja produkcji, ale także wyniki dotyczące sprzedaży krajowej i dywersyfikacji rynków zbytu – podkreśla Grzegorz Jarzębski, szef sprzedaży Siemens Financial Services w Polsce.

W raporcie z badania czytamy, że ok. 30 proc. przedsiębiorców z sektora spożywczego uważa, że obecnie ich firmy są lepiej przygotowane do konkurowania na rynku dzięki posiadanym maszynom i urządzeniom. Tylko 9 proc. respondentów jest odmiennego zdania. W ciągu najbliższych miesięcy 36 proc. reprezentantów spożywki spodziewa się poprawy konkurencyjności swoich firm.

Jak wypadają MŚP znad Wisły na tle zagranicznych przedsiębiorstw? Zdaniem 9 proc. rodzimych przedstawicieli biznesu polski sektor spożywczy ma lepsze parki maszynowe od zagranicznych firm. Natomiast 30 proc. respondentów uważa, że ich urządzenia są równie dobre jak konkurentów spoza Polski. Z kolei według 29 proc. ankietowanych parki maszynowe polskich firm są mniej wydajne i starsze niż te posiadane przez zagraniczne przedsiębiorstwa z branży spożywczej.

Wypracowane zyski

Autorzy badania zwracają ponadto uwagę, że 47 proc. przedstawicieli biznesu pokrywa koszty odnowienia parku maszynowego z finansowania zewnętrznego, z czego ponad 34 proc. przedsiębiorców łączy wspomniane finansowanie z kapitałem własnym. Natomiast 53 proc. ankietowanych inwestuje w maszyny i urządzenia dzięki wypracowanym zyskom.

35 proc.

Taki odsetek firm spożywczych zamierza w tym roku zwiększyć nakłady na odnowienie parku maszynowego i automatyzację produkcji.