Przetarg na "Maczki" nieważny

Maria Trepińska
opublikowano: 13-05-1999, 00:00

Przetarg na „Maczki“ nieważny

Agencja Prywatyzacji unieważniła na początku maja przetarg dotyczący sprzedaży większościowego udziału w Kopalni Piasku Maczki Bór. Nie podano uzasadnienia tej decyzji. Jutro ukaże się kolejne zaproszenie do rokowań. Dla inwestorów przeznaczono 51-80 proc. udziałów w kopalni.

Według dyrektora Dariusza Wojtaszka z Agencji Prywatyzacji, zainteresowanie przejęciem sosnowieckiej kopalni było bardzo duże. Nieoficjalnie dowiedzieliśmy się, że wśród chętnych znalazła się Kuźnica Warężyńska — działająca w tej samej branży firma z Dąbrowy Górniczej. W przetargu uczestniczyli również pracownicy przedsiębiorstwa.

Pracownicy blisko firmy

Kolejne unieważnienie przetargu nie zniechęciło pracowników kopalni. Przygotowania do objęcia akcji własnej firmy rozpoczęły się we wrześniu 1998, kiedy zawiązała się spółka pracownicza Maczki Bór. Przedstawiciele załogi wezmą udział w kolejnych rokowaniach.

— Chcielibyśmy pracować u siebie i dla siebie — tłumaczy Wacław Czechowski, wiceprezes spółki pracowniczej.

Szeroki tor

Kopalnia piasku Maczki Bór to łakomy kąsek dla inwestorów. Jej atutem są tereny graniczące z autostradą A-4 i drogą Częstochowa-Cieszyn. Jednak szczególne zainteresowanie wśród potencjalnych inwestorów budzi dostęp do tzw. szerokiego toru, czyli końcówki Linii Hutniczo-Siarkowej, łączącej Maczki z Ukrainą i Rosją. Istotne znaczenie ma również terminal przeładunkowy, wybudowany przez katowicki Topgaz.

Kopalnię Maczki Bór przekształcono w jednoosobową spółkę Skarbu Państwa siedem lat temu. Obecnie zatrudnia ona 900 osób, a jej roczne obroty sięgają 85 mln zł.

Spółka zajmuje się nie tylko obsługą kopalń węgla kamiennego (wydobycie i transport piasku posadzkowego), ale także składowaniem odpadów, rekultywacją gruntów i przewozem węgla. Z obliczeń Jacka Bieczka, wiceprezesa kopalni ds. finansowych, wynika, że przewozy kolejowe przynoszą ponad 60 proc. przychodów kopalni.

Spółka dysponuje sporym taborem, w którego skład wchodzi m.in. 29 lokomotyw i 787 wagonów. W lipcu 1998 roku Maczki Bór uzyskały koncesję na zarządzanie liniami kolejowymi.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Maria Trepińska

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Świat / Przetarg na "Maczki" nieważny