Przewoźnicy pod lupą

Jesienią zostanie uruchomiony rejestr, którzy pomoże kontrolować przewoźników.

Rząd przygotowuje się do budowy Krajowego Rejestru Elektronicznego Przedsiębiorców Transportu Drogowego. Przepisy wejdą w życie w listopadzie.

Zobacz więcej

Łukasz Głowala/Forum

— Inspekcja Transportu Drogowego, celnicy czy policja, a docelowo także instytucje zagraniczne, działając za pośrednictwem europejskiego systemu ERRU (European Register of Road Transport Undertakings), będą mieć ułatwiony dostęp do danych o przewoźnikach. Obecnie poszczególne instytucje mają własne systemy, między którymi nie ma przepływu informacji, więc system kontroli jest nieskuteczny — mówi Kamil Wolański, ekspert Ogólnopolskiego Centrum Rozliczania Kierowców.

W centralnym rejestrze będzie można sprawdzić m.in., czy przewoźnik porusza się po europejskich drogach z ważną licencją i czy popełnił jakieś istotne naruszenia, które uzasadniałyby konieczność jej cofnięcia. Ministerstwu Infrastruktury i Budownictwa (MIB) zależy zwłaszcza na kontroli przewoźników zza wschodniej granicy, którzy często jeżdżą po Polsce nie mając ważnych zezwoleń. Jerzy Szmit, wiceszef resortu, od miesięcy szuka sposobu, który pomoże eliminować z rynku nieuczciwe firmy.

Marek Cywiński, kierujący zarządzającą systemem poboru opłat spółką Kapsch, uważa, że najlepszym rozwiązaniem jest postawienie na granicy bramownic z kamerami i urządzeniami kontrolnymi. Ich zadaniem nie byłby pobór opłat, lecz monitoring. Na razie rząd nie zdecydował się na takie rozwiązanie. MIB opublikowało także projekt zmiany przepisów dotyczących katalogu różnego typu naruszeń zasad funkcjonowania przez firmy drogowe i związanych z tym kar finansowych.

— Projekt przewiduje przyporządkowanie naruszeń do konkretnej grupy: od bardzo poważnych do mających niewielkie znaczenie. Dotychczas, m.in. z powodu braku rejestru i słabej wymiany danych, trudno było egzekwować przestrzeganie przepisów i i wyciągać konsekwencje z dużej liczby poważnych naruszeń. Po jego zbudowaniu kontrola będzie sprawniejsza — uważa Kamil Wolański.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Katarzyna Kapczyńska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Inne / Przewoźnicy pod lupą