W 2023 r. do sprzedaży zaoferowano ponad 2 mln używanych samochodów, blisko o 300 tys. więcej niż w 2022 r. — wynika z comiesięcznego zestawienia przygotowywanego przez sieć AAA Auto. Tylko w grudniu w salonach aut używanych, komisach i na stronach WWW oferowano prawie 200 tys. aut, o 2 tys. więcej niż w listopadzie. Co ciekawe — w grudniu spadła mediana ceny wystawionego na sprzedaż samochodu — wynosiła 32,9 tys. zł wobec 33,9 tys. w listopadzie. Nie oznacza to jednak, że auta z drugiej ręki tanieją. Mediana ceny wystawianych w całym 2023 r. aut wynosi 29,7 tys. i jest o 6,7 tys. zł wyższa od zanotowanej w 2022 r.
Oprócz wysokiej inflacji, rosnącego oprocentowania kredytów i podstawowych kosztów życia do wzrostu cen przyczynił się duży napływ aut młodych.
— W minionym roku rynek samochodów używanych charakteryzował się większym niż w poprzednich latach napływem aut młodych [od 4 do 6 lat — red.]. O ile w 2022 r. sprzedający oferowali nieco ponad 79 tys. aut czteroletnich, to w 2023 r. było ich w tym wieku ponad 104 tys. To właśnie one obniżyły medianę wieku oraz medianę przebiegu — mówi Karolina Topolova, dyrektor generalna i prezes Aures Holdings, operatora międzynarodowej sieci AAA AUTO.
Najpopularniejszym modelem oferowanym na rynku wtórnym w 2023 r. był opel astra (ponad 55,5 tys. ofert). Na drugim miejscu było audi A4 (44,9 tys), a na trzecim volkswagen golf (43,6 tys.). Największa liczba ofert posiadała silniki Diesla — prawie 969,3 tys. aut oraz silniki benzynowe — ponad 885,1 tys.
Tyle wynosiła mediana ceny aut używanych oferowanych na sprzedaż w 2023 r. Rok wcześniej mediana wynosiła 23 tys. zł...
… a tyle mediana przebiegu. W 2022 r. było to 188 tys. km.
To mediana wieku oferowanych w 2023 r. aut używanych. Rok wcześniej wystawiano auta o blisko rok starsze — mediana wynosiła 13,5 roku.
