Przez sieć do portfela klienta

Jacek Iskra
opublikowano: 06-12-2011, 00:00

Wirtualne markety finansowe podbijają rynek, oferując lokaty, fundusze i ubezpieczenia na jednej stronie internetowej

Znalezienie najkorzystniejszej lokaty, optymalnej polisy samochodowej czy interesującego nas funduszu inwestycyjnego nawet w dobie internetu nie jest zadaniem ani łatwym ani szybkim. Trzeba przejrzeć dziesiątki ofert, porównać produkty wielu instytucji finansowych, wpisać setki adresów internetowych. Niedogodności próbują wyeliminować platformy finansowe, które z powodzeniem podbijają rynek polskich finansów. Przynajmniej ten wirtualny.

Wszystko w jednym

Prekursorem tego typu rozwiązań na naszym rynku był mBank, internetowe ramię BRE Banku. Początkowo startował jako bank bez placówek, funkcjonujący jedynie w wirtualnej rzeczywistości. Z biegiem lat oferta została wzbogacona o produkty oszczędnościowe i ubezpieczenia, zarówno komunikacyjne, majątkowe, jak i na życie.

— Nasza platforma zapewniająca obecnie dostęp do kilkuset funduszy inwestycyjnych online bez opłat i prowizji była pierwszym tego typu produktem na rynku. Wciąż ją rozwijamy, ale dziś dodajemy do niej przede wszystkim takie produkty, które nie powielają rozwiązań dobrze już klientom znanych, dostępnych w puli 300 oferowanych przez nas funduszy. Zależy nam, by oferować fundusze wyselekcjonowane, które będą wyróżniać się na rynku — mówi Michał Rzeźnik, ekspert ds. produktów inwestycyjnych, odpowiedzialny za ofertę mBanku.

Podobną drogą idzie Inteligo. Oferta ogranicza się jedynie do produktów bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych dwóch podmiotów: PKO BP, właściciela marki Inteligo oraz PZU.

— Ten sposób sprzedaży produktów finansowych będzie coraz popularniejszy. Szczególnie w czasach kryzysu i spadku obrotów tradycyjnymi kanałami dystrybucji. Otworzenie się na innych dostawców i poszerzenie bazy produktów może być sposobem na uzupełnienie oferty — mówi Paweł Majtkowski, ekspert Expander.pl. Banki nie mają wyjścia. Coraz większe grono klientów banków, ubezpieczycieli czy firm inwestycyjnych otwiera się na nowe technologie. Bywa, że internet jest dla nich jedynym źródłem kontaktu z instytucjami finansowymi i jedynym sposobem zakupu.

Po pierwsze depozyty

Najnowszym rozwiązaniem jest pierwszy w Polsce internetowy bank wyspecjalizowany w oszczędzaniu. To BGŻOptima. W trzy tygodnie BGŻOptima zdobył już 20 tys. klientów. Według naszych informacji zdeponowali oni już na lokatach w banku ponad 200 mln zł.

— Chcemy przekonywać Polaków do oszczędzania. Chcemy być wyspecjalizowanym bankiem depozytowym, gdzie wygodnie i opłacalnie jest trzymać swoje oszczędności, nie tracąc do nich dostępu. Oferta będzie rozszerzana również na inne produkty, jeśli takie będą oczekiwania naszych klientów — mówi Michał Perłowski, menedżer produktów BGŻOptima.

Bank nastawiony jest przede wszystkim na lokaty, ale nie tylko. Na platformie BGŻOptima można kupić też jednostki uczestnictwa trzech TFI. Znajdują się tam też kalkulatory pomagające wybrać model oszczędzania, a także porady, jak optymalnie robić zakupy w sklepie, czy jak obniżyć rachunki za prąd.

— Przekazaliśmy naszym klientom narzędzia i kalkulatory, które mają ułatwić im określenie, jak długo powinni odkładać, by osiągnąć założony cel. Dzięki tym narzędziom klient może zobaczyć, jak długo trzeba odkładać, by kupić komputer, samochód czy wyjazd wakacyjny. Chcemy pomagać klientom w osiągnięciu zamierzonych celów — dodaje Michał Perłowski.

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Sync, czyli kolejna rewolucja

Kolejną rewolucję w polskich finansach szykuje Alior Bank. Instytucja, która przebojem wdarła się na rynek (milion klientów w ciągu trzech lat, 400 placówek i 13,5 mld zł zebranych depozytów), teraz zamierza podbić rynek internetowy. W połowie 2012 r. ma ruszyć nowa platforma finansowa pod marką Alior Sync. W zapowiedzi twórców, nowe dziecko Aliora ma być internetowym bankiem nowej generacji, korzystającej z innowacyjnych technologii i nowoczesnego sposobu komunikowania się z klientami z videochatem i siecią społecznościową włącznie. Grupą docelową mają być osoby w wieku 20-35 lat. Wirtualna marka Aliora ma sprzedawać produkty i usługi także spoza bankowości. Tu także duży nacisk ma zostać położony na produkty oszczędnościowe. Zgodnie z biznesplanem w ciągu czterech lat od startu bank chce zdobyć milion klientów oraz ponad 3 mld zł depozytów.

Milowe kroki bankowości w polskim internecie

mBank. Wystartował ponad 10 lat temu, początkowo jako pierwszy w Polsce bank internetowy. W ciągu tych lat mBank na stałe zadomowił się na polskim rynku — obecnie ma ponad 2,7 mln klientów. W 2003 r. w ofercie banku pojawiła się oferta funduszy inwestycyjnych, a dwa lata później usługa maklerska i ubezpieczenia. Supermarket funduszy inwestycyjnych mBanku był pierwszym miejscem w polskim internecie, gdzie klienci mogli nabyć jednostki uczestnictwa bez opłat i prowizji. Obecnie mBank ma w ofercie 260 różnych funduszy 18 towarzystw inwestycyjnych. Z usługi supermarketu korzysta pół miliona osób.

Inteligo. Wystartowało kilka miesięcy po mBanku. Przełomowym momentem było przejęcie Inteligo przez PKO BP i włączenie go do grupy tego największego polskiego banku, jako jego internetowe ramię. Wtedy też w ofercie Inteligo pojawiły się pierwsze produkty PKO BP – lokaty oraz fundusze inwestycyjne PKO TFI. Wkrótce listę poszerzono o produkty ubezpieczeniowe PZU. Dziś w ofercie Inteligo dostępne są tylko produkty tych dwóch firm: największego banku i największego polskiego ubezpieczyciela. Obecnie Inteligo prowadzi blisko 700 tys. kont.

BGŻOptima. Najnowszy gracz na polskim rynku wirtualnych finansów wystartował w połowie ubiegłego miesiąca. W założeniu ma być pierwszym w Polsce bankiem oszczędnościowym — nie prowadzi rachunków rozliczeniowych ani nie wydaje kart płatniczych. Zbiera tylko lokaty, które mają kusić klientów wysokim oprocentowaniem (obecnie nawet 8 proc.). W ofercie znalazły się też pierwsze produkty inwestycyjne — fundusze BPH, Aviva i Union Investment. W ciągu trzech pierwszych tygodni działalności BGŻOptima zdobył 15 tys. klientów, którzy zdeponowali w nim ponad 200 mln zł.

Alior Sync. Wirtualne ramię Alior Banku ma wystartować w połowie przyszłego roku. Szczegóły projektu pod nazwą Alior Sync utrzymywane są w tajemnicy. Wiadomo jedynie, że jego twórcy planują zdobyć milion klientów oraz ponad 3 mld złotych depozytów w ciągu czterech lat od uruchomienia działalności. Bank ma się wyróżniać innowacyjnością i jakością komunikacji z klientem. W jego ofercie mają się też pojawić produkty spoza świata finansów. Działający od 3 lat Alior Bank zdobył już prawie milion klientów, którzy na jego rachunkach zdeponowali 13,5 mld zł.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Jacek Iskra

Polecane