Przyszłość edukacji menedżerskiej

opublikowano: 19-05-2014, 00:00

Badanie

Samodzielny i elastyczny optymista z międzynarodowym doświadczeniem — tak pracodawcy widzą idealnego absolwenta MBA. Przedstawiciele szkół biznesowych z całego świata (w sumie 250 delegatów ze 127 uczelni) pod koniec kwietnia na międzynarodowej konferencji AMBA (Assocation of MBAs) w Paryżu wskazali kilka tendencji, które ich zdaniem będą najważniejsze na rynku studiów MBA w 2015 r.

Dziekani, dyrektorzy programów MBA, a także reprezentanci światowych koncernów (np. Apple, Google, Infosys) stwierdzili, że kierunki edukacji biznesowej będą się opierać na międzynarodowej współpracy szkół, pogłębiających się różnicach programów, rozwoju kierunków MBA na rynkach wschodzących i MBA online, dalszym łączeniu programów z elementami przedsiębiorczości, nauce opartej na doświadczeniu i konstruktywnym myśleniu. Zdaniem delegatów największymi wyzwaniami dla szkół są rosnące koszty MBA i konieczność przyciągnięcia na takie studia osób z tzw. pokolenia Y.

Debatowano również nad rosnącym znaczeniem edukacji online, w tym tzw. MOOC (masowych otwartych kursów internetowych). Mówiono, że możliwość bezpośredniego kontaktu jest nadal najsilniejszym elementem tradycyjnych programów. Z drugiej strony podkreślano, że szkoły muszą pamiętać o młodszym pokoleniu, którego mobilność i nastawienie do internetu będzie miało duży wpływ na tworzenie programów w przyszłości. Na razie nieduży odsetek potencjalnych studentów rozważa rozpoczęcie MBA online — 22 proc. w USA, 19 proc. w Kanadzie, w Europie raptem 6 proc., a w regionie Azji i Pacyfiku 3 proc.

Z kolei przedstawiciele przedsiębiorstw i dyrektorzy personalni wskazali, jakich cech będą oczekiwali od absolwentów MBA. Wymieniali: optymizm, elastyczność, umiejętność samodzielnej pracy przy minimalnym kontakcie z przełożonym, ale jednocześnie w szerszym zespole, a także doświadczenie międzynarodowe (najlepiej w co najmniej dwóch innych kulturach poza ojczyzną). Pracodawcy szukają również studentów, którzy uczestniczą w działaniach pozazawodowych — zaangażowanych w działalność dobroczynną czy społeczną, aktywnych w środowisku studenckim albo rozpoczynających własne przedsięwzięcia biznesowe.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Rafał Fabisiak

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy