Przyszłość to prostota

Wojciech Chmielarz
20-09-2006, 00:00

Dostawcy oprogramowania BI stawiają na prostotę obsługi, integrację danych i dostosowanie systemu do specyficznych potrzeb klienta.

Zmiany wprowadzone w oprogramowaniu dostawcy systemów BI dzielą się na technologiczne i funkcjonalne.

— Jeśli chodzi o sferę funkcjonalną, główne tendencje rozwojowe dotyczą wprowadzania coraz prostszych funkcji analitycznych, kolekcji i prezentacji danych oraz interfejsu użytkownika. Coraz częściej razem z systemem producenci dostarczają dużą ilość gotowych, predefiniowanych raportów, wykresów, zestawień analitycznych. Pojawiają się, a w zasadzie są coraz bardziej popularne systemy, które przez procesy tworzenia nowych zestawień „prowadzą za rękę ludzkim językiem” — twierdzi Piotr Szczerbiak, project manager w Columbus Polska.

„Ludzki język” w systemach to wielkie ułatwienie dla klientów. Użytkownik może uzyskać interesujące go zestawienia analityczne nie przez wprowadzanie skomplikowanych komend, ale dzięki dawaniu odpowiedzi na stawiane mu przez system pytania. Takie uproszczenie nie tylko ułatwia pracę z programem, ale również skraca niezbędny czas szkolenia użytkowników.

W przeglądarce

Dążenie do uproszczenia obsługi systemu BI widać u wszystkich dostawców.

— Producenci oprogramowania chętnie stosują przeglądarki WWW jako interfejs użytkownika czy integrują różne źródła danych udostępnianych użytkownikom przy pomocy raportów o tym samym wyglądzie i funkcjach interaktywnych — mówi Piotr Brzoskowski, menedżer do spraw rozwoju biznesu z Business Consulting Center, poznańskiej spółki konsultingowej specjalizującej się we wdrożeniach i rozwoju systemu SAP.

Właśnie zastosowanie przeglądarki internetowej jako interfejsu narzędzi klasy business intelligence oraz rozwój i zwiększenie niezawodności tej technologii wydaje się kolosalną zmianą.

— Coraz częściej warstwy prezentacji danych i pracy użytkowników przenoszone są na przeglądarki internetowe, co przyspiesza wdrożenie rozwiązania, obniża jego koszty oraz daje dostęp do potrzebnych danych nie tylko w firmie — zauważa Paweł Wróblewski, zastępca dyrektora produktu Teta Controlling.

Ważna dla klientów jest również integracja danych z różnych systemów.

— Producenci oprogramowania starają się przede wszystkim projektować rozwiązania mogące współpracować z systemami wspomagającymi zarządzanie dowolnych producentów oraz dowolnych platform bazodanowych. Celem jest umożliwienie klientowi wykorzystania informacji zgromadzonych w różnych systemach w celu podniesienia efektywności działania przedsiębiorstwa — dodaje Paweł Wróblewski.

Na miarę

W przyszłości systemy BI będą się od siebie różnić. Nie dlatego, że będą pochodziły od różnych dostawców, ale dlatego, że będą wdrażane u różnych klientów.

— Coraz więcej projektów zawiera konfigurowane pod konkretnego odbiorcę moduły, spełniające jego specyficzne wymagania. To zjawisko jest wzmacniane przez rozwój technologii, który sprawia, że coraz łatwiejsze staje się rozbudowywanie standardowych pakietów — mówi Marek Suszczyk, dyrektor generalny Exact Software Poland.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Wojciech Chmielarz

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Innowacji / Technologie / Przyszłość to prostota