PSPA rozpoczyna współpracę z KSSE

Marcin BołtrykMarcin Bołtryk
opublikowano: 2023-10-17 20:00

Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych i Katowicka Specjalna Strefa Ekonomiczna będą wspólnie rozwijać potencjał polskiego przemysłu w obszarze elektrycznej mobilności.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

— dlaczego PSPA i KSSE nawiązały współpracę i jaki jest jej cel

— za jaki udział w polskim PKB może dopowiadać elektromobilność w 2035 r.

— jaką wartość osiągną globalne inwestycje w obszarze zeroemisyjnego transportu do 2050 r.

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Branża motoryzacja to filar polskiej gospodarki — odpowiada za 8 proc. PKB, 13,5 proc. rocznego eksportu i zatrudnia 490 tys. osób, czyli 7,6 proc. ogółu pracowników w przemyśle. Motorem branży są dostawcy części. Polska zajmuje 10. miejsce na liście największych eksporterów podzespołów na świecie z wartością eksportu na poziomie 12,3 mld USD.

W najbliższych latach sektor motoryzacji czekają jednak rewolucyjne zmiany związane z rozwojem elektromobilności i przejściem na pojazdy zeroemisyjne. Suma globalnych inwestycji w obszarze zeroemisyjnego transportu do 2050 r. szacowana jest na 53 bln USD. Rozwój i większa dostępność technologii, nowe regulacje prawne, gigantyczne inwestycje, masowa elektryfikacja flot, a także coraz większa świadomość i budowa wartości firm oparta na zrównoważonym rozwoju stworzą zupełnie nowe perspektywy. W celu wsparcia transformacji polskiej branży motoryzacyjnej w kierunku zeroemisyjnym współpracę nawiązały Katowicka Specjalna Strefa Ekonomiczna (KSSE) i Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA).

— Wobec globalnych zmian polegających na odchodzeniu od napędu konwencjonalnego na rzecz elektrycznego musimy sprawić, by sektor motoryzacyjny utrzymał silną pozycję w gospodarce, a Polska w branży automotive stała się nową potęgą gospodarczą Europy. Według naszych prognoz udział elektromobilności w polskim PKB w 2035 r. może wzrosnąć nawet do 5 proc. Aby tak się stało, konieczne jest wdrożenie instrumentów wspierających. W przeciwnym wypadku grozi nam wykluczenie z europejskiego łańcucha dostaw, redukcja zatrudnienia oraz spadek PKB — mówi Maciej Mazur, dyrektor zarządzający PSPA.

Na terenie KSSE realizowanych jest wiele inwestycji z obszaru elektromobilności. To m.in. powstająca fabryka marki Izera czy zakłady FCA Poland produkujące m.in. samochody z napędem elektrycznym. W strefie inwestuje również koncern SK Innovation, producent separatorów baterii wykorzystywanych w pojazdach zeroemisyjnych.

Umowa PSPA z KSSE zakłada wsparcie działań badawczo-rozwojowych, wdrażania nowych technologii, napływu inwestycji (m.in. budowy zakładów baterii litowo-jonowych czy fabryk pojazdów), jak również przyspieszenie elektryfikacji floty samochodów.

— E-rewolucja wchodzi w etap przyspieszonego rozwoju, a naszą rolą jest dotrzymanie jej kroku. 60 proc. inwestycji na terenie strefy to firmy z sektora motoryzacyjnego. Z inicjatywy KSSE od dekady działa klaster Silesia Automotive & Advanced Manufacturing, który powstał na rzecz ciągłego rozwoju firm z branży oraz procesów zaawansowanej technologii, w tym właśnie z obszaru elektromobilności. Strefa wykorzystuje również swoją bazę międzynarodowych firm, aby wspierać dzielenie się wiedzą z lokalną przedsiębiorczością w obszarze gospodarki zeroemisyjnej oraz przemysłu, a dzięki inicjatywom takim jak Digital Innovation Hub Silesia Smart Systems chcemy przygotować przedsiębiorców z branży motoryzacyjnej, zrównoważonego transportu czy energetyki do transformacji — mówi dr Janusz Michałek, prezes KSSE.