Jakich zmian w branży TSL możemy spodziewać się w najbliższym czasie?
Spadek sprzedaży polskich przedsiębiorstw wpływa z jednej strony na zmniejszenie przewozów, z drugiej stwarza szansę dla rozwoju firm TSL. Trudna sytuacja przedsiębiorstw powoduje konieczność poszukiwania oszczędności, a więc wzrasta ich zainteresowanie outsourcingiem usług logistycznych. W tym obszarze w najbliższym czasie pojawi się miejsce na rozwój i dalsze wzmacnianie pozycji na rynku właśnie dla operatorów logistycznych.
Niepewna sytuacja międzynarodowa i ewentualna wojna z Irakiem spowodują niewątpliwie wzrost kosztów paliwa. Będzie to miało zasadnicze znaczenie dla kształtowania się poziomu cen na rynku. W 1990 r. w momencie ataku Iraku na Kuwejt ceny ropy wzrosły o 99 proc., a powrót cen ropy do poziomu zbliżonego sprzed wojny nastąpił dopiero po 6 miesiącach. Jeśli wierzyć dzisiejszym scenariuszom ewentualnego konfliktu, ma on potrwać znacznie krócej niż 10 lat temu. Mimo to ceny paliw zapewne wzrosną tak jak poprzednio o kilka, kilkanaście procent w stosunku do cen sprzed konfliktu (ceny w lutym 1992 r. były wyższe o 11 proc. niż przed atakiem w lipcu 1990 r.).
Nie należy też zapominać o innych czynnikach wpływających na kondycję branży TSL, m.in. o wprowadzonych w 2002 r. zmianach w przepisach — czas pracy kierowców, winiety czy podatek ekologiczny. Kontrola czasu pracy kierowców miała nie tylko pozytywny skutek — poprawę bezpieczeństwa i zmniejszenie się bezrobocia. Spowodowała też wzrost kosztu godziny pracy kierowców, wskutek pojawienia się „nagłego” popytu na ich usługi. Część firm z branży TSL dopiero w tym roku planuje wprowadzić te obciążenia do swoich cenników.
Elementem, który nie pozostaje obojętny dla branży jest obowiązek uzyskania licencji przewoźnika i wiążąca się z tym konieczność zdawania egzaminów. Niesie to ryzyko, że nie wszyscy zdążą uzyskać wymagane uprawnienia. Prawdopodobnie część z nich zaprzestanie prowadzenia dotychczasowej działalności, skutkiem czego zmniejszy się liczba dostępnych przewoźników na rynku.
Grzegorz Lichocik dyrektor logistyki Spedpol