Rozwój sieci Radia Eska i uruchomionego w ubiegłym roku Gold FM to sposób na zwiększenie udziału w rynku reklamy radiowej do 18 proc.
Grupa Radiowa Eska, należąca do Zjednoczonych Przedsiębiorstw Rozrywkowych (ZPR), jeszcze w tym roku powiększy się o kilka nowych stacji. Obecnie w sieci Eska działają 22 rozgłośnie.
— Sieć jest już prawie gotowa. Nie ma nas jeszcze tylko na dwóch istotnych rynkach — w Szczecinie i Rzeszowie. Właśnie w tych miastach zamierzamy zainwestować i uruchomić kolejne Eski — mówi Leszek Kozioł, wiceprezes Radia Eska i zarządzający projektem Gold FM.
Szacuje on, że roczna wartość rynku reklamy radiowej w cenach netto mieści się w przedziale 250-270 mln zł. Dzięki powiększaniu liczby stacji Eska i rozwoju projektu Gold w ciągu 2-3 lat grupa radiowa ma w tym rynku, według zapowiedzi zarządu, osiągnąć 18-proc. udział. Dzisiaj, według szacunków grupy, dochodzi on do 15 proc.
Radiowa franczyza
W ubiegłym roku Eska rozpoczęła też uzupełnianie sieci o mniejsze miasta. Tam spółka będzie rozwijała sieć radiową na zasadach franczyzy.
— W ten sposób Eska będzie obecna na niewielkich lokalnych rynkach, na których ZPR nie zmierzały samodzielnie inwestować. Istnieje tam wiele stacji komercyjnych, które w dłuższej perspektywie przegrałyby konkurencję z dużymi podmiotami — wyjaśnia Leszek Kozioł.
Pierwszą stacją opartą na franczyzie jest Eska Szczecinek (wcześniej Radio Reja Szczecinek). Leszek Kozioł przyznaje, że prowadzi obecnie rozmowy z kolejnymi stacjami lokalnymi i zapewnia, że w tym roku podpisze umowy franczyzowe z kilkoma rozgłośniami.
Złota sieć rośnie
W ubiegłym roku ZPR rozpoczęły też budowę sieci stacji Gold FM adresowanych do starszego słuchacza.
— Powstały już stacje w Poznaniu, Warszawie i Toruniu. Jest to projekt bardzo atrakcyjny dla reklamodawców. Stacje Gold FM powstaną w 8-10 największych miastach Polski — mówi Leszek Kozioł.
W perspektywie 2-3 lat radia Gold FM pojawią się m.in. w Łodzi, Trójmieście, Krakowie czy Wrocławiu.
Grupa Radiowa Eska nie ujawnia wyników finansowych za ubiegły rok, podaje jedynie, że jej marża EBITDA (zysk operacyjny powiększony o amortyzację) jest od kilku lat dodatnia.